of 59250 LinkedIn

‘Neutrale wagen’ haalt Haarlems bedrijfsvuil op

Geen tientallen busjes meer die elk voor zich het bedrijfsvuil bij ondernemingen in de binnenstad komen ophalen. In Haarlem slaan de vuilnisophalers de handen ineen. Dit voorjaar begint de pilot Green Collecting Haarlem om met één ‘neutrale’, elektrische wagen al het restafval en papier-karton van bedrijven op te halen. Zo moet het aantal ritten drastisch worden teruggebracht.

Geen tientallen busjes meer die elk voor zich het bedrijfsvuil bij ondernemingen in de binnenstad komen ophalen. In Haarlem slaan de vuilnisophalers de handen ineen. Dit voorjaar begint de pilot Green Collecting Haarlem om met één ‘neutrale’, elektrische wagen al het restafval en papier-karton van bedrijven op te halen. Zo moet het aantal ritten drastisch worden teruggebracht. 

Busjes achter elkaar
‘We hebben er ooit bewust voor gekozen om het ophalen van bedrijfsafval aan de markt over te laten’, zegt wethouder Cora-Yfke Sikkema (duurzaamheid, GroenLinks). ‘Dat werkte ook prima. Maar wat je er niet mee voorkomt, is dat er elke ochtend weer tal van busjes achter elkaar de stad in rijden. Dat is slecht voor het milieu, onveilig en staat haaks op onze leefbaarheidsdoelstellingen.’


Lastig te concretiseren
Door de ook voor bedrijven verplicht gestelde afvalscheiding nam het aantal busritten nog verder toe. De gemeente Haarlem voerde overleg met onder meer Transport en Logistiek Nederland (TLN) en afvalinzamelaar Spaarnelanden of dat niet slimmer te regelen viel. Sikkema: ‘Iedereen vond het een goed idee, maar het bleek aanvankelijk lastig om te concretiseren. Elk bedrijf heeft z’n eigen planning en ict-systemen. Daarnaast geef je met het uitbesteden van je afval ook een deel van je bedrijfsgegevens prijs. Daar zat ook niet iedereen op te wachten.’  


Het doel centraal
De gemeente kreeg het volgens Sikkema toch voor elkaar door voortdurend ‘het doel centraal te  stellen. Iedereen raakte ervan doordrongen dat dit goed is voor de stad. En dan krijg je de twijfelaars uiteindelijk ook over de streep.’ Elk bedrijf in de Haarlemse binnenstad behoudt het contract met zijn bedrijfsafvalinzamelaar, maar de daadwerkelijke inzameling van het vuil wordt voortaan uitgevoerd door een ‘neutrale’ wagen. Volgens Sikkema is de samenwerking van afvalinzamelaars, een gemeente en een brancheorganisatie een Nederlandse primeur.  


Juridische randjes opzoeken
De pilot start in juni. Onder meer de ACM volgt het proces nauwlettend om erop toe te zien of er zo geen staatssteun bij afvalinzamelaars belandt. Sikkema is niet bevreesd: ‘Juist omdat het een pilot is, kunnen we juridisch de randjes opzoeken.’ Eind dit jaar worden de resultaten geëvalueerd. Volgens Sikkema hebben andere gemeenten al interesse getoond.     

 

Afbeelding

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.