Miljoenen te winnen met verkeerslichten in gemeenten
Goede communicatie tussen verkeerslichten scheelt honderden miljoenen euro´s aan maatschappelijke kosten van files, milieuverontreiniging en ongevallen.
Nederland laat honderden miljoenen euro’s liggen door slecht afgestelde verkeerslichten. Als gemeenten meer aandacht zouden besteden aan de afstemming van hun verkeerslichten, scheelt dat aanzienlijk in maatschappelijke kosten van files, milieuverontreiniging en ongevallen.
Doorstroom verbeteren
Dat blijkt uit een analyse van ruim 1.200 kruispunten van ongeveer 180 wegbeheerders. Het Groene Golf Team – in 2009 door het Rijk opgericht om de doorstroom op wegen te verbeteren – onderzocht de kruispunten en adviseerde over verbeteringen. Die leiden tot nu toe tot ongeveer 95 miljoen euro aan baten, meldde het team in de laatste nieuwsbrief. Vooral doordat de betere afstelling van verkeerslichten zorgde voor een wachttijdvermindering in de spits van 30 tot soms zelfs 80 procent.
400 tot 500 miljoen euro
Als je die baten omslaat naar alle 5500 verkeersregelinstallaties in Nederland, valt 400 tot 500 miljoen euro te besparen, stelt Gert Willems, als adviseur verkeersmanagement bij Goudappel Coffeng lid van het Groene Golf Team. Het gaat dan om minder brandstofgebruik, minder milieubelasting en meer veiligheid, want filerijden veroorzaakt veel kop-staart ongelukken.
Lampen meteen gerepareerd
Het probleem speelt vooral bij gemeenten. ‘Bij gemeenten is het technisch onderhoud over het algemeen goed verzorgd. Als een lamp of detector stuk is, wordt dat meteen gerepareerd.’ Maar ervoor zorgen dat verkeerslichten goed op elkaar en op het verkeersaanbod zijn afgesteld, dat is een ander verhaal.
Maar goed afstellen gebeurt niet
En eigenlijk is het ook een andere afdeling, zegt Willems. ‘Het zijn de verkeerskundigen van de beleidsafdeling die aangeven hoe een verkeerslicht moet werken en hoe die moet worden ingesteld. Vervolgens dragen zij de uitvoering over aan de afdeling beheer, maar daar is geen verkeerskundige kennis aanwezig. Verkeersstromen wijzigen voortdurend doordat wijken worden gebouwd en bedrijven verhuizen. Daarom moet je elke 2 à 3 jaar evalueren of alles nog goed is afgesteld. Dat gebeurt niet.’ Er is geen geld voor, je kunt er niet mee ‘scoren’ en gemeenten hebben de specialistische kennis vaak niet in huis, verklaart Willems. Het zou volgens hem al schelen als verkeerskundige afdelingen binnen gemeenten verantwoordelijk worden gemaakt voor de verkeerslichten in plaats van de beheerafdeling.
Richtlijn van CROW
Vorige week verscheen de Richtlijn ontruimingstijden verkeersregelinstallaties van CROW, het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Gemeenten kunnen daar informatie uit putten om goed functioneren van hun verkeerslichten te verbeteren.
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Een belangrijke capaciteitskiller die hier nog niet genoemd is, is de OV-ingreep. Komt er een bus aan, dan gaat alles op rood. Drukt weliswaar de OV-kosten, maar de rest van het verkeer staat stil.
Wat betreft dat je verkeerslichten bijna altijd tegen hebt, heeft een reden: verkeersveiligheid (wachtstand rood drukt de snelheid) en de kruispuntcapaciteit (langere groentijd betekent dat verkeer op de dwarsrichting langer moet wachten).
Veel VRI's zijn conflictvrij geregeld. Dat is lang niet altijd nodig. Verkort cyclustijd en ook gunstig voor langzaam verkeer (bijv. rechtdoor auto + fiets tegelijk groen). Er zijn overigens vele VRI's vervangen door rotondes, wat meestal een betere oplossing is.
Sommige gemeenten gebruiken VRI's om verkeer tegen te houden (doseren). Bijv. korte groentijd stad-in. Dat middel is doorgaans erger dan de kwaal. Bekend is het cordon van Maastricht. Oplossen op kruispuntniveau met goed beheer van de VRI is toch vaak het beste.
zodat ik als alerte autofietser meestal nodeloos moet stoppen, of 'wel door rood moet fietsen' om enige snelheid over te houden. Voorbeeld: op de doorgaande N206 door Leiden moet ik in de auto vaak stoppen/wachten/optrekken zonder vragend verkeer wijk-uit. Als fietser moet ik op de knop drukken en wachten op groen, terwijl er geen verkeer aankomt, terwijl dat (vracht)verkeer 30 sec later alsnog moet stoppen tegen de tijd dat ik groen krijg. Verlies/verlies i.p.v. win/win wanneer ik zelf mag kiezen. Dat kan met knipper-oranje + zelf uitkijken bij oversteken (doe ik toch al), met drukknop-groen voor kind of bejaarde. Nu ben ik q.q. nodeloos in overtreding. Ook wegversmallingen als snelheidsremmer moeten weg: waanzin om verkeer op de ene strook tot algehele stop te dwingen, dat leidt tot brandstofverspilling en extra gas geven erna. Optimale VRI-afstelling laat doorgaand (vracht)verkeer doorrijden (tovergroen), fietsers zelf kiezen en biedt alleen rood/groen-licht voor de echt zwakke deelnemers. De winst? In testritten op de N206 met Het Nieuwe Rijden plus 2 stops: 1 op 16, met het oude rijden (50 in z'n 3) en 6 stops: 1 op 6! Met echte optimalisering VRIs kan onze economie een miljard besparen aan energie, milieu en tijdwinst!