of 60831 LinkedIn

Meeste gemeenten verwachten grote winkelleegstand

Het lijkt weer ouderwets druk in de winkelstraten, maar veel retailers, vastgoedeigenaren en gemeenten zijn niet positief over de toekomst van de winkelgebieden. Uit een impactanalyse door de Retailagenda blijkt dat de coronacrisis de non-foodsector hard heeft geraakt. Tweederde van de gemeenten verwacht dat de leegstand zal toenemen.

Het lijkt weer ouderwets druk in de winkelstraten, maar veel retailers, vastgoedeigenaren en gemeenten zijn niet positief over de toekomst van de winkelgebieden. Uit een impactanalyse door de Retailagenda blijkt dat de toename van online winkelen tijdens de coronacrisis de non-foodsector hard heeft geraakt. Tweederde van de gemeenten verwacht dat de leegstand zal toenemen.

Consumenten

Voor de analyse ondervroeg onderzoeksbureau O&A winkelketens, kleinere ondernemers, vastgoedeigenaren, gemeenten en consumenten. Die laatsten geven dat ze, zolang er geen medicijn is tegen corona, ze gemiddeld 30 % minder shoppen in winkelstraten. De voorkeur voor online winkelen is verdubbeld ten opzichte van de periode net vóór corona.

 

Retailketens

Dat hebben de grote retailketens wel gemerkt. In de periode maart tot juli daalde het bezoek met minimaal een derde, maar in sommige gebieden was de terugloop zelfs tachtig procent. Ook de kleinere non-food winkels zien dat: bijna een kwart zag de omzet gehalveerd. Een op de vijf mkb-ondernemers overweegt zelfs helemaal te stoppen met de winkel.

 

Huurprijs

Uiteindelijk zal die toenemende leegstand ook moeten leiden tot een flinke verlaging van de huurprijs voor winkelpanden, zeggen met name de grotere winkelketens. De huurprijzen staan niet meer in verhouding tot de gemaakte omzet, en zou 30% tot 40% lager moeten worden. De vastgoedeigenaren erkennen dit, maar denken dat een huurverlaging van 15% nodig is.

 

Detailhandelsvisie

Gemeenten maken zich zorgen over de kaalslag in de winkelstraten. Leegstand was voor de crisis gemiddeld 7%, maar die zal naar verwachting op korte termijn stijgen naar 19%. Voor gemeenten betekent dit dat ze actie moeten ondernemen. Meer dan de helft van de gemeenten geeft aan dat de gemeentelijke detailhandelsvisie en centrumvisie op korte termijn moet worden aangepast.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Oscar Sauer (Sales Executive) op
Wat de gemeentes blijkbaar niet zien, is de sociale functie van winkels. Leuke winkels die het straatbeeld vervraaien verdwijnen voor vervuilende (a-sociale) busjes die pakketjes rond brengen. Slecht voor de cohesie in de buurt en die distributie centra voegen ook niks toe aan ons mooie Nederlandse landschap.
Door Spijker (n.v.t.) op
Waar ruimtelijk gezien mogelijk en verstandig winkels ombouwen tot woningen.
Door Jan (beleid) op
Maak er (weer) woningen van. Win-win-winsituatie!

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners