Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Lokale norm windmolens snel te bepalen

Het aandeel windenergie staat in de pas opgeleverde regionale energiestrategieën 1.0 onder druk. Daar komt de Raad van State-uitspraak over ten onrechte niet meegewogen milieu-effecten van windturbines nog bij. Toch zien experts een uitweg.

09 juli 2021
Windmolen.JPG

Het aandeel windenergie staat in de pas opgeleverde regionale energiestrategieën 1.0 onder druk. Daar komt de Raad van State-uitspraak over ten onrechte niet meegewogen milieu-effecten van windturbines nog bij. Toch zien experts een uitweg.

Uitspraak Raad van State biedt mogelijkheden

Een half jaar vertraging kan het zomaar opleveren, schat directeur Olof van der Gaag van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). Dat is de tijd die het rijk volgens hem ­minimaal nodig heeft om op last van de Raad van State een nieuwe landelijke norm vast te stellen voor de schadelijke gezondheidseffecten van windturbines. ‘Zonde’, vindt Van der Gaag. ‘We kunnen juist wel wat extra snelheid bij de energietransitie gebruiken.’


Twijfels

Tot nu toe konden gemeenten zich bij het vaststellen van bestemmingsplannen en de vergunningverlening aan windexploitanten beroepen op de algemene regels van het Activiteitenbesluit uit 2011. Van meet af aan waren er volgens advocaat Rachid Benhadi van Hekkelman Advocaten twijfels of het Europese Hof van Justitie daarmee akkoord zou gaan. Vorig jaar wees dat hof een vergunning voor een Belgisch windmolenpark af, vanwege het ontbreken van een milieubeoordeling waarin geluid, slagschaduw en lichtschittering separaat worden behandeld. De overwegingen uit die uitspraak gelden ook voor Nederland, oordeelde de Raad van State, eind juni.


Nodige tijd

Volgens Ralph Frins, universitair docent omgevingsrecht aan de Radboud Universiteit, zal er nu eerst een milieu-effectrapportage (plan-MER) moeten worden opgesteld voor de windturbineregels uit het Activiteitenbesluit. Het hangt van de uitkomst van dat plan-MER af of de windturbineregels ook daadwerkelijk zullen moeten worden aangepast. Als een aanpassing van het Activiteitenbesluit aan de orde is, moeten ook beide Kamers in de gelegenheid worden gesteld om daarover te kunnen meepraten. Op een tijdspad wil Frins zich niet vastpinnen, wel dat het traject zeker ‘de nodige tijd’ zal kosten. Benhadi: ’Je ziet aan de stikstofdiscussie dat zoiets makkelijk lang kan duren.’ Die loopt inmiddels al zo’n twee jaar en het einde is nog niet in zicht. 


In eigen hand
Als alternatief voor die nationale route, zouden gemeenten het recht ook in eigen hand kunnen nemen door zélf normen vast te stellen waar nieuwe windturbines aan moeten voldoen. Een mogelijkheid die nadrukkelijk door de Raad van State wordt geopperd. ‘Maar die route is óók tijdrovend’, vreest Van der Gaag van de NVDE. ‘En gemeenten hebben het met alle maatschappelijke opgaven waarvoor ze moeten opdraaien druk genoeg.’


Paar weken

Advocaat Benhadi is veel optimistischer over die lokale oplossing. Volgens hem kunnen gemeenten in principe ‘in een paar weken tijd’ eigen milieuregels voor windturbines vaststellen, mits ze daarvoor een gespecialiseerd adviesbureau inschakelen. Ook zouden gemeenten normen voor geluidshinder kunnen overnemen uit bijvoorbeeld lokale geluidregels die nu al gelden voor de industrie op een lokaal bedrijventerrein. Moet elke gemeente daarbij zelf het wiel uitvinden? ‘Juist niet’, adviseert Benhadi. ‘Trek samen op met buurgemeenten in de RES-regio, of met de provincie.’


Discussie

Frins sluit zich bij Benhadi aan. ‘Met gezamenlijke normen die gelden voor meerdere gemeenten kunnen onnodige discussies worden voorkomen of beperkt. Als twee buurgemeenten afwijkende normen hanteren met betrekking tot geluidhinder door windturbines, kan daar discussie over ontstaan. Zeker als er geen goede onderbouwing voorhanden is.’

Businesscase
Bovendien voorkom je zo een ander probleem: dat bovenlokaal opererende windexploitanten kopschuw worden. Benhadi: ‘Als die te maken krijgen met uiteenlopende regels per gemeente, kan dat negatieve gevolgen hebben voor hun businesscase. En dan ben je als gemeente misschien nog verder van huis.’

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / gepens.
Natuurlijk moeten de milieueffecten van windturbines via een landelijk regeling worden bepaald. Niemand -en vooral burgers niet- is gebaat bij lokale afspraken. Daarvoor is de problematiek veel te ingewikkeld.
Nico uit Loenen / gepensioneerd rijksambtenaar
De raad van State propageert met hun suggestie een onbetrouwbare rechtsstaat (aanslag op rechtszekerheid) waar landelijke normen ondergeschikt worden aan afwijkende lokale normen. Een dwalende rechter kan deze suggestie alleen onder druk van EZ en bedrijfsleven bedenken. Het is duidelijk dat er weer aan de lokale geluidsnormen mag worden geknoeid.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Plemp het Markermeer vol met windmolens. Dat was ooit bedoeld als vierde IJsselmeerpolder maar is nu een plezierwater voor bezitters van te grote boten. Het is bovendien dicht bij Amsterdam en die lieve mensen hebben massaal om windmolens verzocht.
Fred Fens / Geen
Als milieueffecten niet belangrijk zijn zoals ik opmaak uit de reactie van Van der Gaag dan kunne we toch op de fossiel brandstoffen blijven totdat er een goede oplossing gevonden is over 10 20 jaar
Groenlinks
Deze meneer drijft zijn groenlinks visie door! Niet gestoeld op feiten, maar op zijn mega salaris. 275.000 jaarlijks is niet gek voor een groen links politicus.
Paul / projectleider
Tja, windmolens worden volwassen en daarbij hoort het serieus nemen van milieu en gezondheidseffecten ook.
Advertentie