Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Groningen gaat elektrisch zonder laadpaal

De provincie Groningen begint aan een pilot om e-bikes, e-scooters en zelfrijdende voertuigen op te laden zonder stekker. In dit proefproject werkt de provincie samen met dertien Nederlandse en Duitse bedrijven, de provincie Drenthe en Landkreis Emsland. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een Europese INTERREG subsidie.

24 oktober 2018

De provincie Groningen begint aan een pilot om e-bikes, e-scooters en zelfrijdende voertuigen op te laden zonder stekker. In dit proefproject werkt de provincie samen met dertien Nederlandse en Duitse bedrijven, de provincie Drenthe en Landkreis Emsland. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een Europese INTERREG subsidie.

Autonoom vervoer

In een ander pilotproject in Scheemda werkt de provincie Groningen sinds enige tijd aan de toepassing van autonoom vervoer, vertellen programmamanager ov en smart mobility  André Buikhuizen en beleidsmedewerker team slim en groen Hindrik de Haan. ‘Een van de uitdagingen bij autonoom vervoer is de hoeveelheid tijd die het kost om een zelfrijdend busje via een laadpaal met stekker op te laden. In de nieuwe opzet komt dat busje boven een soort bodemplaat te staan en is hij binnen een uur weer opgeladen.’

Innovatieve fietsenstalling
Deze technologie wil de provincie ook toepassen bij een innovatieve fietsenstalling. Elke e-bike die je er parkeert, kan automatisch en snoerloos worden opgeladen. Over de grens wordt bij het Moormuseum in Emsland geëxperimenteerd met het snoerloos opladen van scooters en Drymers (elektrische ligfietsen).

Nieuwe hubs
Voor Groningen is de nieuwe techniek ook van belang voor de toekomstige inrichting van de diverse hubs: knooppunten in het openbaar vervoer waar verschillende transportmogelijkheden (ov, fiets, deelauto, autonoom vervoer enzovoort) samenkomen. ‘Vooral bij hubs in het landelijk gebied verwachten we hier veel van. En dat allemaal zero-emissie.’


Verbinder
De provincie Groningen geldt in het ontwikkelingsproces voornamelijk als verbinder.  ‘Wij hebben de diverse partijen bij elkaar gebracht en faciliteren het proces. In 2020 moeten de eerste resultaten bekend zijn’, zegt De Haan. ‘We zijn ruim in de tijd gaan zitten want in een innovatief proces zijn er ook zaken waar je weinig invloed op hebt, zoals bijvoorbeeld wet- en regelgeving, die in het proces voor vertraging zouden kunnen zorgen.’   

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie