of 63966 LinkedIn

Gemeenten moeten luchtkwaliteit verbeteren

De twintig meest vieze plekken liggen allemaal rond drukke verkeersaders in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Schiedam. De luchtkwaliteit bleek het slechtst in de Javastraat in Den Haag, de Weesperstraat in Amsterdam en de Dorpsweg in Rotterdam.
4 reacties

Nederlandse gemeenten moeten meer doen om de luchtkwaliteit, met name rond verkeersaders, te verbeteren. Dat concludeert Milieudefensie na luchtmetingen op honderd locaties.

Verkeersaders
De twintig meest vieze plekken liggen allemaal rond drukke verkeersaders in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Schiedam. De luchtkwaliteit bleek het slechtst in de Javastraat in Den Haag, de Weesperstraat in Amsterdam en de Dorpsweg in Rotterdam.

Normen overschreden
Op sommige plaatsen was de luchtkwaliteit dusdanig belabberd dat gezondheidsrisico's kunnen ontstaan. Op twaalf plekken werden zelfs de Europese normen overschreden. Ook blijkt vervuiling soms hoger dan volgens modelberekeningen van het Rijk.

Vermijdbare doodsoorzaak
Milieudefensie roept gemeenten met klem op om maatregelen te nemen. ‘Luchtvervuiling is, na roken, de tweede vermijdbare doodsoorzaak in Nederland’ aldus een woordvoerder. ‘Naast ernstige gezondheidsproblemen, levert luchtvervuiling vanaf volgend jaar nog een nieuw probleem. Nederland moet vanaf 2015 aan de Europese luchtkwaliteitsnormen voldoen. Bij overschrijding volgen boetes.’

Maatregelen
De metingen die een jaar duurden, vonden plaats vanaf eind 2012, in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart dit jaar. ‘Gemeenten weten zodoende hoe het er nu voor staat en kunnen in hun nieuwe plannen de juiste maatregelen nemen’ verduidelijkt de zegsman. ‘Alleen als per direct hele stevige maatregelen worden ingevoerd, zoals milieuzones voor alle oude diesels in alle grote steden, lagere maximumsnelheden op de smerigste plekken en versnelde introductie van elektrische voertuigen, kunnen ze dat misschien nog voorkomen.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jean-Paul Close (initiatiefnemer) op
Elke gemeente kan lid worden van AiREAS http://www.aireas.com en zo een Local AiREAS opstarten waarin burgers, lokale overheid, bedrijfsleven en wetenschap samen werken aan de gezonde stad. Eindhoven was de eerste Local AiREAS. Lokale burgers zijn vaak kartrekkers maar hebben de gemeente nodig als lid.
Door Sandra Donker (burger) op
Waarom is kritiek alleen toegestaan als je een oplossing hebt? De gemeentes hebben voldoende riant betaalde krachten in dienst die de oplossingen moeten aandragen en problemen moeten voorkomen. Een veel gehanteerde werkwijze is b.v.: milieumetingen uit voeren op momenten dat er heel weinig verkeer is, zodat de normen niet overschreden worden. Of de normen gewoon oprekken, zodat problemen binnen de marges gaan vallen. Mooipraters doen het goed in dit land. Tegensprekers zijn waardevoller maar worden verguisd, soms ook tegen beter weten in.
Door V6 op
Rupsje nooit genoeg, MD. Als je bedenkt hoeveel geld NL al heeft besteed in plannen en procedures mbt het aspect lucht, wat in NL hooguit een meetbaar "probleem" is, daar kun je een land in Afrika mee op de been houden. En wat betreft de fijne EU: als die Griekenland dan ook even dezelfde boetes wil opleggen. Daar hangt in Athene een smoglaag die vooral veroorzaakt wordt door het stoken van houtkachels, omdat olie voor velen te duur is. Gaat dat land alsnog failliet :-)
Door gerritsen op
De mensen zelf veroorzaken dit. Verander die mentaliteit dan kun je winst boeken. Wijzen naar de gemeente is hier wel heel makkelijk. Milieudefensie, kom eens met oplossingen in plaats van problemen.