of 59185 LinkedIn

‘Europese miljoenensubsidie voor auto- en fietsdeelproef’

De gemeente Amsterdam en twee deelfietsbedrijven krijgen miljoenensubsidie van de Europese Commissie voor een drie jaar durende proef die moet aantonen dat het aanbieden van elektrische deelfietsen, deelbakfietsen en deelauto’s commercieel haalbaar is. Het internationale project vindt ook plaats in Nijmegen en Arnhem.

Een drie jaar durende proef in onder meer Amsterdam, Nijmegen en Arnhem moet aantonen dat het aanbieden van elektrische deelfietsen, deelbakfietsen en deelauto’s commercieel haalbaar is. Twee deelfietsbedrijven en de gemeente Amsterdam krijgen hiervoor van de Europese Commissie een miljoenensubsidie.

Subsidie voor e-hubs
De Europese Commissie maakt het nieuws morgen bekend, aldus het FD. Later in de week zou de gemeente Amsterdam met een eigen bericht komen over de subsidie van 1,2 miljoen die zij krijgt voor het installeren van e-hubs in de stad, waar mensen de fietsen kunnen ophalen en ze worden weggebracht en ook voor promotie van het project. Het totale bedrag dat de EC voor de proef uittrekt is 8,8 miljoen.

Project in zeven landen
Twee Amsterdamse startups in deelmobiliteit kunnen daarvoor in zeven steden in vijf landen een project voortzetten waarmee zij eind 2017 zijn gestart samen met twee Belgische deelautobedrijven en enkele kennisinstellingen, zoals de TU Delft en de Hogeschool van Amsterdam. De hogeschool kijkt met name hoe consumenten hun mobiliteitsgedrag kunnen veranderen. De TU Delft adviseert bij het zoeken naar de beste plekken om de e-hubs te plaatsen.

Arnhem en Nijmegen
In Nederland doen de steden Arnhem en Nijmegen mee. In Engeland participeert Manchester en in België is Leuven de proefstad. Verder nemen nog twee kleinere steden in Frankrijk en Duitsland deel aan het project. Het bedrijf Cargaroo kreeg 700.000 euro om 150 deelbakfietsen te plaatsen in de zeven steden. Het bedrijf Urbee levert 260 elektrische deelfietsen in Amsterdam, Nijmegen en Leuven. Een van de oprichters van Cargaroo stelt in het FD dat de subsidie nodig is om de aanloopperiode financieel door te komen. 'Mensen moeten eraan wennen. In het eerste jaar zal er nog niet veel vraag naar zijn.'

Meer tijd nodig
Eind vorig jaar maakte het Amsterdamse college bekend meer tijd nodig te hebben om het beleid rond deelfietsen vast te stellen. De planning was om eind 2018 een besluit te nemen over de toekomst van deelfietsen in de stad, maar die planning bleek niet haalbaar. Wethouder Sharon Dijksma wil de raad in de komende maanden informeren over de verdere planning, aldus AT5.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.