Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Milieuclubs willen foldertaks

Aanbieders van reclamefolders bedenken zich met een milieuheffing van een of twee cent per reclamefolder wel twee keer voordat ze een stroom drukwerk door de brievenbus sturen. Dat hoopt althans het Recycling Netwerk, een coalitie van milieuorganisaties als Greenpeace, Milieudefensie en Stichting Natuur en Milieu.

28 mei 2008

De organisatie deed het voorstel voor een milieutaks op de nationale dag voor de brievenbusreclame, die dinsdag met een congres in Haarlem werd gevierd. De verspreiders van reclamedrukwerk lieten vorig jaar 12,5 miljard folders bezorgen in brievenbussen zonder ja/nee of nee/nee sticker.

 

Een gemiddeld huishouden ontvangt wekelijks 36 folders, zegt woordvoerster Anita Direcks van de Stichting Natuur en Milieu. Als de aanbieders daarop een milieubelasting van een of twee cent betalen, levert dat per zending al snel honderdduizend euro op, becijferde de stichting. Geld dat goed kan worden gebruikt voor het ophalen en verwerken van al dat oud papier.

 

Alternatieven
Natuur en Milieu meent dat bedrijven die reclame willen maken daarvoor goede, milieuvriendelijke alternatieven hebben: radio en internet. Goede kans dat ze daarop overstappen met een milieuheffing, denkt Direcks. ‘Zo’n heffing heeft veel impact, omdat de productiekosten voor een folder laag zijn. De heffing weegt procentueel zwaar voor de producent.’

 

Het Recycling Netwerk verwijst naar België, waar gemeenten zelf een belasting kunnen heffen op verspreid reclamedrukwerk. Dat levert gemeenten een aardig extraatje op. Onduidelijk is nog op welke manier de Nederlandse milieuorganisaties de foldertaks in praktijk zouden willen zien.

 

Minister Jacqueline Cramer van Milieu wil dat het makkelijker wordt om aan brievenbusstickers te komen. Nu zijn die bijna alleen bij gemeentehuizen verkrijgbaar. Wat Cramer betreft liggen ze binnenkort ‘bij wijze van spreken in de supermarkt’. Om reclamefolders af te remmen heeft Cramer eerder dit jaar een belasting geïntroduceerd die ook geldt voor de plastic omhulsels van reclamefolders en huis-aan-huisbladen.

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie