Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Maastricht stelt ultimatum aan Vlaanderen over trammiljoenen

Een jaar geleden kondigde Vlaanderen aan dat de tramverbinding van de baan was.

ANP
19 mei 2023
Tram
Vlaamse tramShutterstock

Maastricht en de provincie Limburg zijn het wachten zat in een dispuut met Vlaanderen over een tramverbinding. Ze stellen Vlaanderen een ultimatum om vóór 1 juli met ruim 22 miljoen euro over de brug te komen. Anders dreigen provincie en gemeente met een gang naar de rechter.

Senior beleidsmedewerker externe veiligheid

Provincie Groningen
Senior beleidsmedewerker externe veiligheid

Financieel Adviseur

Gemeente Utrecht
Financieel Adviseur

Dat geld had al lang binnen moeten zijn na het afblazen van een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht, staat in een brief van de Maastrichtse wethouder John Aarts (VVD) aan de gemeenteraad. Een jaar geleden kondigde Vlaanderen aan dat die verbinding van de baan was. Maastricht en Limburg wilden de gemaakte kosten van ruim 22 miljoen euro snel terug. Contractueel is Vlaanderen daartoe door het eenzijdig afblazen van het project verplicht. Vlaanderen heeft tot op heden nog geen cent daarvan overgemaakt.

Als we voor 1 juli geen bevredigende reactie krijgen dan sluiten we dit dossier op een andere manier af. We oriënteren ons daar op’, schrijft wethouder Aarts in zijn brief. Dit omdat er ‘geen sprake is van een eerste serieuze stap vanuit Vlaanderen om het tramdossier af te sluiten’.

11 miljoen ter compensatie

Het plan voor een tram tussen de beide Limburgse hoofdsteden stamt uit 2004. Maar de snelle forenzenverbinding is door diverse problemen nooit echt van de grond gekomen. Zo konden de rails in Maastricht niet naar het station worden doorgetrokken omdat een brug in de stad het gewicht van zo'n tram niet kan dragen. Om de Vlamingen te vriend te houden trok de gemeente in 2015 zo'n 11 miljoen euro uit ter compensatie. Maar ook aan Belgische kant stapelden de problemen zich op.

Noodrem

De nieuw gekozen burgemeester van Hasselt liet weten de tram niet te zien zitten, mede gezien de kosten van 300 miljoen euro, die de Belgen erin moesten steken. In mei 2022 trok Vlaanderen aan de noodrem en werd het project stopgezet. Sindsdien bakkeleien Vlaanderen en Maastricht over de afhandeling van het project. Daarin is volgens Aarts na een jaar nog steeds ‘geen enkele vooruitgang geboekt’. Verantwoordelijk Vlaams minister Lydia Peeters verwees de Maastrichtenaren door naar haar advocaten, maar die hadden het niet over schadeloosstelling, aldus Aarts. ‘Het is zaak dat hier een einde aan komt’, laat de wethouder weten.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie