ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Primeur in gemeente Renkum! Lantaarnpalen die ook auto's opladen

Lantaarnpalen in Renkum die ook auto's opladen

23 december 2021
Primevest1-klein.jpg

Gemeente Renkum heeft binnenkort de primeur in Nederland met slimme, multifunctionele lantaarnpalen waarmee je je elektrische auto kunt opladen.

Na vervanging van de openbare verlichting door duurzame, energiebesparende lantaarnpalen, is Renkum klaar voor de vervolgstap; elektrische auto’s opladen aan deze lantaarnpalen.

Renkum is de eerste gemeente in Nederland die deze innovatieve en duurzame straatverlichting plaatst. Deze verlichting biedt ook andere functies zoals sensoren (gewenst vanuit de Omgevingswet) en laadpunten voor elektrische auto’s.

Primevest Capital Partners (Primevest CP) heeft dit project samen met Dutch Charge, Nedal en CityTec mogelijk gemaakt. BNG Bank is financier voor Primevest Smart City Renkum BV.

Slimme straatverlichting en verduurzaming gaan hand in hand

Wethouder Klimaat en Duurzaamheid Joa Maouche: 'De gemeente Renkum heeft nagenoeg alle 6.300 lichtpunten in de gemeente vervangen door duurzame lantaarnpalen. In het najaar worden de eerste laadlantaarns  toegevoegd, die geïntegreerd worden in het straatbeeld.’

‘Met deze nieuwe functie ontstaat er een nieuwe vorm van straatverlichting die daadwerkelijk ‘slim’ is. We zijn blij dat wij als gemeente hebben kunnen bijdragen aan deze ontwikkeling die meer gemeenten kan helpen met het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen en de verrommeling van de openbare ruimte tegengaat.'

Smart City Nederland

Primevest is samen met BNG Bank in dit toekomstperspectief gesprongen en heeft het initiatief Smart City Nederland ontwikkeld. Dit model helpt gemeenten bij de financiering, verduurzaming en vernieuwing van hun openbare verlichting en versnelt zo de overgang naar een slimme stad.

Heimen Visser, Fund Manager Communication Infrastructure & Smart Cities bij Primevest: 'Door een lantaarnpaal multifunctioneel te maken die naadloos opgaat in het bestaande straatbeeld, bieden wij ook een oplossing tegen de ‘verrommeling’ van de openbare ruimte. Die ontstaat doordat er steeds meer objecten worden bijgeplaatst in plaats van deze te integreren in wat er al staat.'

'Onze partners Dutch Charge, CityTec en Nedal zijn ook ingesprongen op deze ontwikkelingen en leveren complete CityCharge laadlantaarns waarin modules voor elektrisch laden en, in de toekomst, ook IoT (Internet of Things), en 5G kunnen worden geïntegreerd.’

‘Door deze integratie wordt met deze moderne lantaarnpalen ook een extra bijdrage geleverd aan de duurzaamheidsdoelstellingen, zoals besparing op grondstoffen en minder verkeersbewegingen door efficiënter beheer, waarmee aanvullend bijgedragen wordt aan de gestelde eisen uit het Klimaat Akkoord.'

'Renkum is met de ingebruikname van deze multifunctionele en duurzame infrastructuur niet alleen een pionier maar ook de eerste ‘smart city’ in ons land die openbare verlichting en laden van elektrische auto’s op deze wijze combineert. Wij verwachten dat andere gemeenten snel zullen volgen. Ons Smart City Nederland-model kan eenvoudig worden opgeschaald.' aldus Visser.

Afbeelding

Exponentiële groei laadbehoefte

Er is een enorme exponentiële groei in laadbehoefte in ons land. In 2030 moeten er eigenlijk ruim 1,7 miljoen laadpunten zijn. Er worden nu 45 laadpunten per dag uitgerold. Om aan de vraag te voldoen, zouden er dagelijks 600 moeten bijkomen. Als dit tempo niet omhooggaat, zullen de klimaatdoelen van Nederland in 2030 niet worden gehaald.

Er staan al veel objecten in de openbare ruimte waardoor het bijplaatsen van nog meer laadpalen tot steeds meer fragmentatie van essentiële infrastructuur leidt. Mobiele aanbieders willen bijvoorbeeld 5G-antennes in de openbare ruimte plaatsen in lijn met de eisen die het Ministerie van Economische Zaken stelt om mee te kunnen dingen naar de landelijke frequentieveilingen. Ook moeten gemeentes zelf voldoen aan het Klimaatakkoord door in 2030 een reductie van tenminste 50 procent in hun eigen energieverbruik te realiseren en een vergelijkbare vermindering van hun CO2-uitstoot.

 AfbeeldingOver Primevest

Primevest Capital Partners wil steden toekomstbestendig maken door het realiseren van betere connectiviteit, mobiliteit en stedelijke leefbaarheid. Ze investeert daarom in moderne, betaalbare woningen, communicatie-infrastructuur en parkeergarages. Primevest beheert in totaal € 1,8 miljard aan beleggingen.

Kansen voor ‘slimme lantaarnpalen’

Straatverlichting vervangen door energiezuinige LED-verlichting is dus één van de middelen om aan de landelijke klimaatdoelstellingen te voldoen. Veel gemeenten zetten hier dan ook vol op in. Wordt straatverlichting ook meteen toekomstbestendig gemaakt tijdens deze ombouw, dan hebben zowel gemeenten als marktpartijen hier baat bij.

Nederland telt maar liefst 3,5 miljoen lantaarnpalen met een gemiddelde hoogte van tussen de vier en acht meter. TNO heeft in haar onderzoek naar de haalbaarheid van ‘Smart Public Nodes’ aangetoond dat lantaarnpalen uitermate geschikt zijn om als telecommunicatie-antennemast te fungeren, maar ook voor het plaatsen van Omgevingswet-sensoren, laadpunten, WiFi en camerabewaking.

Combinatie van verschillende functies leidt dus tot een duurzame en multifunctionele vorm van openbare verlichting. Deze mast is dus ook veel duurzamer en goedkoper in aanschaf én in onderhoud en beheer.

Gedreven door maatschappelijke impact

BNG Bank is van en voor de publieke sector. Alles wat we doen staat in het teken van het maken van maatschappelijke impact. We voeren hierover het gesprek met onze klanten. We maken op basis daarvan keuzes. Bij ons draait het niet om winst, maar om maatschappelijke impact. Dat is onze drijfveer.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.