Overslaan en naar de inhoud gaan

Besluiten over spoorlijnen Arnhem en Utrecht moeten over

Minister Schultz van Haegen moet de tracébesluiten over het spoor bij Arnhem en Utrecht overdoen. De trillingshinder is volgens de Raad…

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur moet de tracébesluiten voor nieuwe spoorlijnen bij Utrecht en Arnhem overdoen.

Verkeerd uitgangspunt
De minister heeft voor haar spoorwegtracébesluiten een verkeerd uitgangspunt gebruikt, waardoor de trillingshinder van de spoorlijnen mogelijk niet correct is berekend. Dat heeft de Raad van State woensdag bepaald in twee zaken die waren aangespannen door omwonenden van de spoorweggedeelten.

Trillingshinder onduidelijk
De hoogste bestuursrechter vernietigde de tracébesluiten in 2011 ook al vanwege onduidelijkheid over de trillingshinder die de nieuwe sporen veroorzaken. De minister nam toen een nieuw besluit, waartegen de bezwaarmakers opnieuw in beroep kwamen. Binnen 26 weken moet er weer een nieuw besluit liggen.

Werk mag doorgaan
De uitspraak heeft geen gevolgen voor de omvangrijke klussen bij Utrecht en Arnhem, want de hoogste bestuursrechter bepaalde ook dat het werk gewoon mag doorgaan en dat de treinen mogen blijven rijden. Utrecht CS en Arnhem CS ondergaan een grootscheepse verbouwing om de stations geschikt te maken voor het treinverkeer en de reizigersstromen in de toekomst. Er wordt al jaren aan de klussen gewerkt.

Werk mag doorgaan
De uitspraak heeft geen gevolgen voor de omvangrijke klussen bij Utrecht en Arnhem, want de hoogste bestuursrechter bepaalde ook dat het werk gewoon mag doorgaan en dat de treinen mogen blijven rijden. Utrecht CS en Arnhem CS ondergaan een grootscheepse verbouwing om de stations geschikt te maken voor het treinverkeer en de reizigersstromen in de toekomst. Er wordt al jaren aan de klussen gewerkt.

De uitspraak heeft geen gevolgen voor de omvangrijke klussen bij Utrecht en Arnhem, want de hoogste bestuursrechter bepaalde ook dat het werk gewoon mag doorgaan en dat de treinen mogen blijven rijden. Utrecht CS en Arnhem CS ondergaan een grootscheepse verbouwing om de stations geschikt te maken voor het treinverkeer en de reizigersstromen in de toekomst. Er wordt al jaren aan de klussen gewerkt.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Gerard Wiegerinck

En als die trillingshinder uiteindelijk correct is berekend, is het dan klaar? Dit ziet er uit als weer een product van de Rijksverkwanselaardij. Het werk mag doorgaan, dus wordt vast niet meer afgebroken.

Op 3 oktober 2013, 10:38
Hupsel

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur neemt wel meer verkeerde tracébesluiten . de veiligste en tevens de goedkoopste scheelt 0,7 miljard op variant E2 "noordtak betuwelijn" langs de nieuwe karrespoor N18 wordt heden geheel niet betrokken , Mansveld heeft keuzen op variant D of F
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten …

Op 6 oktober 2013, 06:48

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in