Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

150 miljoen naar onderzoek reductie emissies

Het kabinet trekt 150 miljoen euro uit voor acht verschillende innovatieve projecten die het autoverkeer, de luchtvaart en de scheepvaart duurzamer moeten maken. Het geld komt uit de subsidieregeling R&D mobiliteitssectoren dat is ingesteld als extra steun voor onderzoeksprogramma’s als gevolg van de coronacrisis.

30 november 2021
shutterstock-1786937360.jpg

Het kabinet trekt 150 miljoen euro uit voor acht verschillende innovatieve projecten die het autoverkeer, de luchtvaart en de scheepvaart duurzamer moeten maken. Het geld komt uit de subsidieregeling R&D mobiliteitssectoren dat is ingesteld als extra steun voor onderzoeksprogramma’s als gevolg van de coronacrisis.

Alternatief

Het gaat vooral om projecten waarin nieuwe, innovatieve technieken worden onderzocht die in de toekomst een alternatief kunnen zijn voor fossiele brandstoffen. De projecten zijn vaak een samenwerking tussen bedrijven en onderzoeksinstituten: bij de acht projecten zijn in totaal 109 bedrijven en 27 onderzoeksinstellingen betrokken.

 

Wegvervoer

Als het om de soort alternatieven gaat zet het kabinet in op verschillende paarden. Zo wordt een project van Netherlands Car BV (Nedcar) gesteund waarin onderzoek wordt gedaan naar de ontwikkeling van nieuwe batterijtechnologie voor elektrische auto’s. Tegelijkertijd wordt ook een project gesteund van Daf Trucks waar wordt onderzocht op welke manier waterstof toe te passen is in verbrandingsmotoren en brandstoftanks.

 

Scheepvaart

Ook in andere onderzoeken, in de scheep- en in de luchtvaart, wordt onderzocht op welke manier waterstof kan bijdragen aan een drastische vermindering van emissies. In Europa zijn tussen verschillende landen al afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot en vervuiling omlaag te brengen, maar de alternatieven zijn daar minder voorhanden dan in het wegvervoer en de toepassing van waterstof voor de voortstuwing van schepen is een verre toekomstdroom. In een van de gesubsidieerde onderzoeken wordt daarom ook gekeken naar een tussenoplossing: het afvangen van CO2 en het toepassen van methanol als brandstof.

 

Luchtvaart

Ook in de luchtvaart zal fossiele brandstof de komende tientallen jaren nog de norm zijn. Het kabinet heeft als streven dat vliegtuigen in 2070 emissievrij kunnen vliegen, maar dat is 20 jaar later dan de afspraken voor de overige sectoren in het Klimaatakkoord. In een van de projecten wordt onderzoek gedaan naar het lichter maken van vliegtuigen door het gebruik van andere bouwmaterialen, zodat het makkelijker wordt om duurzame brandstoffen te gebruiken.

 

Doorwerken

Het kabinet hoopt dat de gesteunde innovaties in de mobiliteitssector ook doorwerken in andere sectoren als de bouw en de industrie. Investeren in innovatie is ook nodig om de Nederlandse concurrentiepositie in de sector te behouden, vindt ze. Voor de subsidieregeling zijn in totaal 26 aanvragen ingediend, met een totale subsidievraag van 337 miljoen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie