Overslaan en naar de inhoud gaan

Parkeren in de binnenstad loopt verder terug

De dalende trend zet zich al zes jaar voort. In de periode 2008-2013 is het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen 16 procent gedaald.

Bezoekers aan de binnenstad geven steeds minder geld uit aan betaald parkeren. De dalende trend zet zich al zes jaar voort. In de periode 2008-2013 is het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen 16 procent gedaald.

Teruglopende consumentenuitgaven treffen gebruik parkeerplaatsen

Dat blijkt uit de Parkeerbarometer, een onderzoek van parkeeradviesbureau Spark en de Erasmus Universiteit Rotterdam. De onderzoekers analyseerden data over het gebruik van het parkeerareaal in twintig stedelijke centra. De daling van het aantal betaalde parkeeruren is met 16 procent ruim drie keer groter dan de daling van de consumentenbestedingen in diezelfde periode, de CBS-index (5,1 procent), stellen de onderzoekers vast. Oftewel: de teruglopende consumentenuitgaven treffen het gebruik van de parkeerplaatsen hard.

Betaald parkeren afschaffen geen oplossing

De oorzaken zijn niet eenduidig, zegt Rob Ebbing van Spark, en dat hindert het zoeken naar een oplossing. De recessie wordt vaak in een adem genoemd met internetaankopen, maar ook leegstand speelt een rol – of dat nou een oorzaak of een gevolg is van veranderend consumentengedrag. Een veelgehoorde politieke oplossing is om het betaald parkeren af te schaffen en zo consumenten terug te lokken naar de binnenstad. Dat is een te eendimensionale benadering van het probleem, stelt Ebbing.

Kennis nodig

‘Enkel het parkeertarief aanpakken is te kort door de bocht. Er is veel meer kennis nodig om te ontdekken hoe we de binnenstedelijke economie weer in beweging kunnen krijgen. Zo is er veel te weinig onderzoek gedaan naar parkeergedrag van mensen. Terwijl tegelijkertijd veel data over parkeergedrag beschikbaar is en ook door de markt wordt gebruikt. Zo kun je via apps op je smartphone zien waar je nog kunt parkeren en voor welk tarief.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Vooral middelgrote gemeenten

Het probleem spitst zich toe op de middelgrote gemeenten, volgens Ebbing. ‘In grote steden doet het parkeertarief er nauwelijks toe. Deze steden hebben genoeg aantrekkingskracht om bezoekers te trekken, die ook bereid zijn om voor dat bezoek te betalen. Voor kleine gemeenten, waar de bakker zijn klanten kent, geldt dat ook. De kaalslag vindt plaats in de middelgrote gemeenten.’

Effectief instrument

Ebbing is ervan overtuigd dat parkeren een effectief instrument kan zijn om de economie van de binnenstad te stimuleren. Door tarieven te differentiëren – een lagere prijs voor diegene die op een rustig moment zijn boodschappen komt doen– is het gedrag van bezoekers te sturen, meent hij. Het werken met wisselende tarieven voor verschillende doelgroepen is nu echter wettelijk niet toegestaan, omdat parkeergeld op straat belastingheffing is en die moet voor iedereen gelijk zijn. Wat in elk geval niet helpt, is de voortdurend roepen dat parkeren in de binnenstad te duur is, zegt Ebbing. ‘Daarmee bevestig je wat consumenten denken.’

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pierre

Te lang is door gemeenten het parkeren als melkkoe gebruikt. Door te gaan winkelen daar waar het goedkoper/gratis is bespaar je als consument al gauw een aanzienlijk bedrag.
De fiets op de fietsendrager en vervolgens in de buitenwijken parkeren is ook een aardige oplossing.
Vraag me af of je die parkeerders nog wel terugkrijgt zodra het beter gaat..

Op 5 november 2014, 14:04
Mr R.M. Dalmijn

Alles draait om beleving. Winkelen ; leuk , ontspannen en afwisselend, moet het? Vaak niet. Kost het munten? Ja.
Parkeren ; spanning, eindeloos gegevens invoeren, kostbaar en brute controle met dreiging. De emotionele drempel voor en tot winkelen is vooral in grote binnensteden het parkeerbeleid. Experimenteren met gratis parkeerstroken en omzet monitoring van o.a. middenstand.

Op 5 november 2014, 14:17
Martijn Niehof

De daling van het aantal betaalde parkeeruren is met 16 procent ruim drie keer groter dan de daling van de consumentenbestedingen in diezelfde periode, de CBS-index (5,1 procent). Komen er niet ook gewoon meer mensen op de fiets?

Op 7 november 2014, 10:03
gerrie

Ik ben blij dat ik in een dorp woon. Daar begrijpen ze tenminste nog dat er deuren aan een auto zitten die zo nu en dan open moeten. Wat een gepriegel in die binnensteden. Een grote mall bouwen je bent ervan af.

Op 9 november 2014, 13:30
A. Wassenburg

De oplossing staat in de een na laatste alinea van het stuk. Inderdaad, middelgrote gemeenten zijn niet zo aantrekkelijk dat hele volksstammen daar dolenthousiast de parkeermeters willen vullen. Die gaan gewoon naar de wijkwinkelcentra in zo'n gemeente waar hetzelfde te koop is en waar geen betaald parkeren geldt. Dus middelgrote steden: het betaald parkeren in het jullie centrum afschaffen. Dat is ook nu al vrijwel nergens kostendekkend. Je bent daarbij gewoon niet interessant genoeg en dat kun je ook niet worden van allerlei geldverslindende projecten. Dan zouden de parkeertarieven tot stratosfeerniveau moeten stijgen met als enig resultaat: nog minder bezoekers. Tja, leuker kan ik het voor jullie niet maken, makkelijker wel.

Op 10 november 2014, 16:19
Bas Zweng

Katwijk gelooft in zichzelf (loopt altijd fout af) en legt een parkeergarage aan van 16 miljoen om 'het internetwinkelen tegen te gaan' Echt waar, dat zei de wethouder tegen de raad in 2012. En de hoge heren in de raad knikten instemmend.

Op 10 november 2014, 22:20
Joost Nicasie - Areaal Advies

Eén van de oorzaken van de daling van het aantal betaalde parkeeruren zou ook nog hier kunnen liggen: http://www.bnr.nl/nieuws/beurs/311106-1411/grati …

Op 12 november 2014, 09:11

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in