Overslaan en naar de inhoud gaan

Limburgse Staten moeten zelf beslissen over luchthaven

De meeste fracties in de Staten lijken meer te voelen voor openhouden van de luchthaven zonder verdere groei.

Maastricht Aachen Airport
− Shutterstock

Het provinciebestuur van Limburg laat de beslissing over de toekomst van Maastricht Aachen Airport volledig over aan Provinciale Staten. De staten mogen op 3 juni zelf kiezen uit in totaal vier toekomstscenario's, blijkt uit een woensdag gepresenteerd voorstel van Gedeputeerde Staten aan de Staten. Drie scenario's laten het vliegveld bestaan, één kiest voor sluiting.

Renovatie

Eerder woensdag was verwarring ontstaan. De stukken suggereerden dat GS voor sluiting van het vliegveld waren. Meerdere media meldden dit vervolgens. Een woordvoerder van de provincie zei woensdagmiddag echter dat de stukken anders gelezen moeten worden. Volgens hem laten GS het volledig aan de Staten om een keuze te maken uit de vier opties. De woordvoerder zei dat het voorstel onhandig geformuleerd is, maar dat GS geen enkele voorkeur hebben.

De gedeputeerden wijzen er wel op dat kiezen voor het openhouden van het vliegveld automatisch een renovatie van de start- en landingsbaan inhoudt. En dat gaat ruim 35 miljoen euro kosten. Met sluiting van MAA is de provincie volgens twee recente onderzoeken het goedkoopst uit. De vier mogelijke toekomstscenario's zijn bekeken op aspecten rond onder meer natuur, landschap, klimaat, veiligheid en gezondheid.

Steun van de provincie

De meeste fracties in de Staten lijken meer te voelen voor openhouden van de luchthaven zonder verdere groei, waarbij de nadruk dan op vrachtverkeer komt te liggen. Tot nog toe waren alleen GroenLinks en de Partij voor de Dieren voor sluiting. Mochten de Staten een van de drie andere opties kiezen, dan moeten zij om te beginnen 35 miljoen euro reserveren, aldus GS.

MAA leunt al jaren zwaar op steun door de provincie. Met name omwonenden pleiten voor sluiting. Zij vinden een vliegveld in een dichtbevolkt gebied niet kunnen. Er is veel geluidsoverlast en dakpannen komen los door laag overvliegende vrachtvliegtuigen. Ook veroorzaakt het vliegveld volgens tegenstanders schade voor het toerisme in Limburg. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in