GVB wil geen ov-kaartje van 1,30 euro
De Amsterdamse gemeenteraad vindt dat het GVB vaart moet maken met een ov-kaartje van 1,30 euro, maar het gemeentelijk vervoerbedrijf voorziet problemen met de uitvoerbaarheid.
Op dit moment kost het goedkoopste kaartje 2,60 euro en dat vinden veel partijen in de raad een te hoge drempel voor het openbaar vervoer. Daarom zijn de raad en de stadsregio voor het invoeren van een goedkoper kaartje, dat slechts een half uur geldig is. Groenlinksraadslid Fjodor Molenaar heeft al aangegeven het vervoersbedrijf donderdag in de raad tot spoed te zullen manen.
Handhaving
Maar het GVB wijst op de praktische problemen van zo’n halfuurkaartje. ‘Een kaartje van €1,30 gaat ons geld kosten. Omdat je voor een kaartje van 1,30 euro minder betaalt zou je ook in een kleinere zone moeten kunnen reizen om te voorkomen dat er misbruik van kan worden gemaakt. Maar die zones zijn met de chipkaart juist afgeschaft’, zegt woordvoerder Faber van het GVB. ‘Een OV-chipkaart van €7,50 blijft het goedkoopst omdat je per kilometer betaalt.’
Alternatieven
Wel is GVB nog in overleg met de stadsregio over goedkopere alternatieven. Zoals bijvoorbeeld een 10-rittenkaart. Faber: ‘Wij hoeven geen winst te maken, maar de inkomstendaling door een goedkoper kaartje moet uiteindelijk komen uit een vermindering van de producten of subsidie.’
(het ritje binnen 1 zone duurt maar 7 minuten hooguit)want je vrouw heeft geen ''gratis'' kaart.
Sociaal gezien klopt die arbeidsvoorwaarde ook niet: T.o.v. ''zittend personeel'' is die arbeidsvoorwaarde zelfs discriminatoir te noemen!
Verder is het voor mij nog maar de vraag
of de gemeente anno 2010 nog wel wat te zeggen heeft over de tarieven.
Eerstens is het GVB een verzelfstandigd
overheidsbedrij en ten weede voert zij het OV in Amsterdam uit in opdracht van het ROA, dus niet de gemeente.