Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

GVB wil geen ov-kaartje van 1,30 euro

De Amsterdamse gemeenteraad vindt dat het GVB vaart moet maken met een ov-kaartje van 1,30 euro, maar het gemeentelijk vervoerbedrijf voorziet problemen met de uitvoerbaarheid.

18 februari 2010
Hoge drempel
Op dit moment kost het goedkoopste kaartje 2,60 euro en dat vinden veel partijen in de raad een te hoge drempel voor het openbaar vervoer. Daarom zijn de raad en de stadsregio voor het invoeren van een goedkoper kaartje, dat slechts een half uur geldig is. Groenlinksraadslid Fjodor Molenaar heeft al aangegeven het vervoersbedrijf donderdag in de raad tot spoed te zullen manen.

Handhaving
Maar het GVB wijst op de praktische problemen van zo’n halfuurkaartje. ‘Een kaartje van €1,30 gaat ons geld kosten. Omdat je voor een kaartje van 1,30 euro minder betaalt zou je ook in een kleinere zone moeten kunnen reizen  om te voorkomen dat er misbruik van kan worden gemaakt. Maar die zones zijn met de chipkaart juist afgeschaft’, zegt woordvoerder Faber van het GVB. ‘Een OV-chipkaart van €7,50 blijft het goedkoopst omdat je per kilometer betaalt.’

Alternatieven
Wel is GVB nog in overleg met de stadsregio over goedkopere alternatieven. Zoals bijvoorbeeld een 10-rittenkaart. Faber: ‘Wij hoeven geen winst te maken, maar de inkomstendaling door een goedkoper kaartje moet uiteindelijk komen uit een vermindering van de producten of subsidie.’

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

E. van Bunnik / oud secretaris van een OR bij GVB-Amsterdam
Ja, woon je als oud-personeelslid buiten de stad en heb je "gratis" vervoer, ook op een chipkaart, sta je verbaasd dat jouw vrouw voor en enkeltje € 2,20 moet betalen,
(het ritje binnen 1 zone duurt maar 7 minuten hooguit)want je vrouw heeft geen ''gratis'' kaart.
Sociaal gezien klopt die arbeidsvoorwaarde ook niet: T.o.v. ''zittend personeel'' is die arbeidsvoorwaarde zelfs discriminatoir te noemen!
Verder is het voor mij nog maar de vraag
of de gemeente anno 2010 nog wel wat te zeggen heeft over de tarieven.
Eerstens is het GVB een verzelfstandigd
overheidsbedrij en ten weede voert zij het OV in Amsterdam uit in opdracht van het ROA, dus niet de gemeente.
Noelaman Zeshandig
Ook een beetje vreemd om nog van Openbaar Vervoer te spreken... Het kan toch veel beter Geprivatiseerd Vervoer heten? Voor twee euro kun je een dag eten.
Nancy
Hoe kan het zijn dat een kaartje van € 1,30 de kosten niet dekt? In Italië zijn de kaartjes voor de metro doorgaans € 1,- waarbij je kunt reizen tot je weer "boven" komt.
In Spanje betaal je ongeveer € 1,20 waarbij je gebruik kunt maken van het hele traject. En weet je wat het mooie is: er wordt volop gebruik van gemaakt!

ovgek
€ 2,60 is een mooie prijs voor een kaartje, maar de mensen zijn zelf niet slim, als je een anonieme ov-chip neemt en daar wat geld opzet ben je goedkoper uit
Advertentie