Glibberen op droog zout in Almere
De fractievoorzitter van GroenLinks in Almere, Ruud Pet, mag graag op de fiets naar zijn werk rijden. De stad is ook gemaakt voor fietsverkeer. Des te pijnlijker, aldus Pet, dat het strooibeleid van de gemeente op de fietspaden onder de maat of zelfs non-existent is. Zo stelde Pet vast dat er op 3 december valpartijen en ongelukken waren op de fietspaden omdat de gemeente (nog) niet had gestrooid.
Spoorbaanpad spiegelglad
Het belangrijke Spoorbaanpad waarop duizenden Almeerders zich in de ochtenduren verplaatsen, was ‘spiegelglad’, aldus Pet. De GroenLinks-voorman heeft het college hierover vragen gesteld. Ruud Pet: ‘Ik wil weten of de gemeente weet dat de strooiwagens pas na half acht aan hun ronde op de fietspaden beginnen. Officieel moeten ze voor half acht strooien. Gevolg is dat ik over spekgladde paden moet fietsen als ik om acht uur op een vrieskoude ochtend van huis ga.
Droog zout is verouderde methode
Misschien hebben ze wel gestrooid, maar dan was het in ieder geval niet genoeg. Het strooien met droog zout is ook een verouderde methode die op fietspaden onvoldoende werkt. Ik heb het er met de Fietsersbond over gehad. Het droge zout dat op de weg wordt gestrooid, wordt ook gebruikt voor fietspaden. Dat is niet handig. Op de weg wordt het zout door de auto’s verspreid. Op fietspaden wordt minder in- en uitgereden. Daarom moet je ander zout gebruiken, namelijk nat zout. Dat hecht zich beter aan het wegdek.’ Het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte CROW in Ede beveelt aan, fietspaden preventief met nat zout en curatief met droog zout te bestrooien.
Lees ook:
Bestrijding gladheid coördineren 08.09.06
Fietspaden zijn er slecht aan toe 08.07.05
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.