Vervoerders schrappen steeds meer buslijnen
Provincies en vervoersbedrijven snijden in de dienstregeling van stads- en streekvervoer. Sommige trajecten worden zelfs helemaal geschrapt. Sommige gemeenten zijn boos, schrijft Trouw vandaag.

Provincies en vervoersbedrijven snijden in de dienstregeling van stads- en streekvervoer. Sommige trajecten worden zelfs helemaal geschrapt. Sommige gemeenten zijn boos op de kaalslag, schrijft Trouw vandaag.
Klappen
Sinds de coronacrisis heeft het busvervoer flinke klappen gekregen. Het zorgt voor grote verliezen bij vervoerders, omdat ze afspraken hebben gemaakt over de beschikbaarheid en frequenties van busdiensten, maar het aantal reizigers drastisch is verminderd. De rijkoverheid heeft al honderden miljoenen uitgegeven om het regiovervoer in veel provincies op pijl te houden, maar in veel gevallen zien de concessieverleners (provincies en vervoersregio’s) en vervoersbedrijven zich genoodzaakt om verder te schrappen.
Minder
Volgens Trouw gaat het om buslijnen van onder meer de vervoersbedrijven Arriva (Noord-Brabant, Limburg en Friesland), Keolis (Overijssel en Gelderland) en Connexxion (Noord-Holland en Flevoland). De exacte omvang van de kaalslag is nog niet duidelijk. Provincies stevenen af op 10 procent minder busritten ten opzichte van voor de pandemie, blijkt uit hun plannen.
Gemeenten
Maar gemeenten zijn het niet eens met de opstelling van de provincies. In Zwolle en Deventer werd door de stadsbesturen een brandbrief aan de provincie Overijssel geschreven. Ook in Brabant kwamen stedelijke besturen met kritiek op het provinciale beleid. Ze vrezen onder andere dat de afschaling van streekvervoer leidt tot een toename van het autoverkeer, en dat mensen die afhankelijk zijn van het busvervoer het moeilijker krijgen om zich te verplaatsen.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.