De plannen van het kabinet om de veiligheidssituatie bij chemische bedrijven te verbeteren, zijn dinsdag kritisch ontvangen door de Tweede Kamer. Hoewel de meeste partijen blij zijn dat de problemen op het netvlies van de betrokken bewindslieden staan, zien veel Kamerleden ook nog tekortkomingen in het pakket maatregelen.
Kamer ziet tekortkomingen in plan van aanpak chemie
De Tweede Kamer is niet onverdeeld enthousiast over het plan van aanpak van #chemiebedrijven van het kabinet.
Geen nieuwe regels nodig
VVD-Kamerlid Remco Dijkstra stelt dat er geen nieuwe regels nodig zijn, maar dat de huidige regels goed moeten worden toegepast. Hij zou graag zien dat de vergunning van bedrijven geschorst of tijdelijk ingetrokken kan worden. ,,Als ultieme sanctie'', aldus Dijkstra, die verder hamert op strenge handhaving en goed toezicht.
Geïntegreerde rijksinspectie
Coalitiegenote Marith Rebel van de PvdA is blij dat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu de mogelijkheid krijgt om in te grijpen bij bedrijven. Maar wat haar betreft moet ook het toezicht worden verbeterd ,,door de grootste, gevaarlijkste bedrijven onder de verantwoordelijkheid van één geïntegreerde rijksinspectie te brengen. Ook moeten de boetes omhoog en kunnen de kosten van de inspecties verhaald worden op de overtreders.''
Gewoon sluiten
Dat laatste wil oppositiepartij GroenLinks ook. ,,En bij drie overtredingen moet zo'n bedrijf gewoon sluiten'', aldus Kamerlid Liesbeth van Tongeren. Zij vindt de wetswijziging waarmee Mansveld kan ingrijpen overbodig. ,,Een vergunning kan nu ook worden vernietigd, maar dat gebeurt nooit.'' Van Tongeren is blij dat het besef is doorgedrongen dat er wat moet gebeuren in de chemie, maar vindt de plannen van het kabinet niet concreet genoeg.
Laatste redmiddel
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven mist het gevoel van urgentie. ,,Hoe wordt Nederland hier veiliger van? Dat de staatssecretaris zelf kan ingrijpen is mooi, maar dat is een laatste redmiddel, geen structurele oplossing.'' Ook volgens D66 zijn concretere voorstellen nodig.
Klokkenluiders
Jaco Geurts van het CDA spreekt van ,,veel voornemens''. ,,Alleen is niet duidelijk wanneer die worden uitgevoerd. Een wet aanpassen duurt wel even. Hoe moet dat in de tussentijd?'' Hij is niet meteen optimistisch over de voorstellen. ,,Daar is te veel voor gebeurd.'' Bovendien mist hij in de brief erkenning voor de klokkenluiders. ,,Zonder die mensen waren we er nooit achter gekomen dat het bij Odfjell zo fout is gegaan.''
Klokkenluiders
Jaco Geurts van het CDA spreekt van ,,veel voornemens''. ,,Alleen is niet duidelijk wanneer die worden uitgevoerd. Een wet aanpassen duurt wel even. Hoe moet dat in de tussentijd?'' Hij is niet meteen optimistisch over de voorstellen. ,,Daar is te veel voor gebeurd.'' Bovendien mist hij in de brief erkenning voor de klokkenluiders. ,,Zonder die mensen waren we er nooit achter gekomen dat het bij Odfjell zo fout is gegaan.''
Jaco Geurts van het CDA spreekt van ,,veel voornemens''. ,,Alleen is niet duidelijk wanneer die worden uitgevoerd. Een wet aanpassen duurt wel even. Hoe moet dat in de tussentijd?'' Hij is niet meteen optimistisch over de voorstellen. ,,Daar is te veel voor gebeurd.'' Bovendien mist hij in de brief erkenning voor de klokkenluiders. ,,Zonder die mensen waren we er nooit achter gekomen dat het bij Odfjell zo fout is gegaan.''