Overslaan en naar de inhoud gaan

Compacte stad heeft minder auto's nodig

Planologen en stedenbouwkundigen zouden steden en buurten moeten ontwerpen die het de bewoner makkelijker maken de auto te laten staan.…

Kosten en baten
Bij het bedenken van nieuwe woonlocaties gaan planners ervan uit dat mensen zo kort mogelijk onderweg willen zijn. Dat is te kort door de bocht, vindt Maat. 'Mensen zetten kosten, zoals reistijd, af tegen de baten. Met alle voorzieningen in de buurt besluiten stadsbewoners vaker boodschappen te doen of naar de bioscoop te gaan. Ook zijn ze geneigd om reistijdwinst om te zetten in extra nut verder weg, bijvoorbeeld een betere supermarkt', aldus Maat.

 

Bereikbaar
Hij beveelt planologen aan om ook te kijken naar de inrichting van werklocaties. Die zouden niet alleen goed bereikbaar moeten zijn met het openbaar vervoer, maar er moeten ook winkels en andere voorzieningen zijn. Daar kan de werknemer boodschappen doen zonder gebruik te hoeven maken van de auto.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Tweede auto
Maat zet er tegelijkertijd kanttekeningen bij. 'Wanneer de ene werkende de auto thuislaat omdat de werkplek goed met alternatieven bereikbaar is, is het de partner die dan de auto meeneemt. Naarmate de werkweek van de vrouwelijke partner langer is, neemt bovendien de kans op een tweede auto toe', stelt de Delftse onderzoeker. Het zijn de huishoudens met twee auto's die de meeste kilometers maken.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Criticus - NL

'Het zijn de huishoudens met twee auto's die de meeste kilometers maken'
Waarom denk je dat ze twee auto's voor de deur hebben staan? Niet voor de sier, maar omdat je het met een niet redt!

Op 27 oktober 2009, 07:31
Hans casteleijn

Politici zouden duurzaamheidsbeleid niet alleen met de mond moeten beleiden, maar juist in de praktijk durf en creativiteit aan de dag moeten leggen. In een aantal Duitse, Zwitserse en Franse steden kent men al enkele jaren nieuwbouwwijken die speciaal gebouwd zijn voor bewoners zonder auto. In ruil daarvoor krijgen bewoners meer groen, speelgelegenheid en vooral aanzienlijk lagere woonlasten. De aanpak is simpel. In de openbare ruimte is geen parkeergelegenheid op de openbare weg. Voor bezoekers en bewoners die met de auto op bezoek komen of voor bewoners die bijvoorbeeld tijdelijk een auto ter beschikking hebben, zijn er parkeergarages op een centraal punt in de wijk. Hier kan men de auto tegen een semi-commercieel tarief parkeren. De loopafstanden bedragen meestal minder dan 10 minuten. Men heeft de keuze uit een parkeerticket per uur, voor 1 dag of voor 1 maand. Dat is heel wat logischer dan dat je voor een nieuwbouwappartement in Amsterdam zeker 120 euro teveel betaalt als niet-autobezitter, omdat je verplicht wordt er ook een inpandige parkeerplaats bij te huren.

Op 27 oktober 2009, 12:20
Floris

soms kan je niet zonder auto. Mijn echtgenote heeft fysieke beperkingen, te goed voor een invalideplek. Te slecht om 400 meter te lopen. dus ik breng haar weg in de stad en ga dan bijna 40 km verder op aan het werk omdat het OV 2,5x zolang onder weg is.
Norm is hier 1,2 parkeerplekken, ik zou ieder huis een eigen plek geven de 2e auto zal dan aan de rand van de wijk geparkeerd moeten worden. Nu ben je bang om 's avonds weg te gaan en nergens te kunnen parkeren, praktijk eerst echtgenote af zetten en dan zelf 5 min verderop parkeren. Dat kan dus beter.

Op 27 oktober 2009, 16:51
Tineke Franssen

Dit vind ik een goede inbreng! Ons gezin (vader, moeder en 2 kinderen) heeft geen auto, maar als we een keer naar een doe-het-zelf zaak willen, naar de IKEA, het zwembad of de schaatsbaan, dan beginnen we bijkans aan een wereldreis, een half uur fiesten is dan het minimum.
Het niet redden met 2 auto's? Belachelijk! Wij werken allebei, en accepteren de beperking dat we binnen onze stad moeten werken.

Op 29 oktober 2009, 10:24

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in