De luchtkwaliteit is in bijna alle basisschoolgebouwen ondermaats en nergens kunnen kinderen een verse maaltijd eten. Maatregelen van de overheid om het schoolklimaat te verbeteren laten op zich wachten. De scholenbouwwaaier brengt verbetering, hoopt voormalig Rijksbouwmeester Liesbeth van der Pol.
'Overheid veel te traag met verbeteren schoolgebouwen'
De luchtkwaliteit is in bijna alle basisschoolgebouwen ondermaats en nergens kunnen kinderen een verse maaltijd eten. Ex-Rijksbouwmeester…
U windt zich erover op?
‘Enorm. Als Rijksbouwmeester heb ik in juni 2009 al een advies opgesteld over gezonde en goede scholen. Nederland telt zevenduizend basisscholen, waar anderhalf miljoen kinderen zitten. Maar liefst acht op de tien scholen voldoen niet aan de normen voor luchtkwaliteit en het ontbreekt aan goede ruimtes waar kinderen in kleine groepen les kunnen krijgen.’
En wat betekent dat?
‘Het is aangetoond dat een slecht binnenklimaat leidt tot gezondheidsproblemen en minder goed kunnen leren. Deze kinderen moeten de economie van de toekomst laten draaien, maar ze brengen hun dagen door in muffe scholen. En terwijl de overheid het tweeverdienersmodel stimuleert, zijn de overblijfvoorzieningen beroerd. Ieder onbenullig bedrijf heeft een kantine, maar op scholen is geen fatsoenlijke verse maaltijd te krijgen tussen de middag.’
Wat kunnen overheden doen?
‘Wet- en regelgeving moet worden aangepast. Ventilatie-eisen dateren bijvoorbeeld van veel te lang geleden. En we hebben aanbevolen om de programma’s van eisen te actualiseren. Er wordt op het ministerie aan gewerkt, maar het duurt allemaal veel te lang. School- en gemeentebesturen hebben vaak geen goed beeld van hoe ze ‘frisse scholen’ kunnen vertalen in een programma van eisen. Het Atelier Rijksbouwmeester stelt nu een scholenbouwwaaier beschikbaar, een leidraad om een goed programma van eisen te maken.’
Betere scholen kosten ook meer geld…
Dat hoeft niet zo te zijn. Als je iets meer investeert in een goed gebouw, verdien je dat terug met minder onderhoud. Als je een natuurstenen vloer legt in plaats van linoleum, ben je op termijn goedkoper uit. Datzelfde geldt voor minder energieverbruik. Daarvoor moet je eerst investeren in zonnecellen, of windmolens.’
Het klinkt zo logisch, waarom gebeurt dit niet?
‘De geldstromen voor nieuwbouw en onderhoud zijn gescheiden. Scholen krijgen geld voor onderhoud, gemeenten voor nieuwbouw en daardoor is die pot niet toereikend voor extra investeringen. Breng die geldstromen bij elkaar en maak een plan voor een gebouw dat 25 jaar voldoet. Ons voorstel daarvoor ligt al heel lang bij het ministerie, maar daar wordt eindeloos gediscussieerd.’
U verwijt de overheid traagheid?
‘Ja, onderwijs is de toekomst. Maar het gaat allemaal niet snel genoeg. En ondertussen wordt het Servicecentrum Scholenbouw ook opgeheven. Dat krijgt geen subsidie meer, terwijl er grote behoefte is aan een centraal informatieloket. De komende jaren moeten veel van de zevenduizend scholen vernieuwd of gerenoveerd worden. We staan voor een enorme opgave.’
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Vroeger toen ik thuis kwam had mijn moeder altijd een lekkere maaltijd klaar staan. De maatschappij is momenteel zo ziek dat het allemaal sleutelkinderen en hypotheekslaven creeert. Jonge ouders hebben veel te veel noten op hun zang. Stimuleer de eenverdiener maar, dan komt het vast goed.
Lekker stomme reactie. Alsof het vroeger allemaal zoveel beter was. En alsof de lucht in scholen frisser wordt als de kinderen thuis een mama hebben zitten. Als van elk gezin weer maar een iemand gaat werken, dan hebben gemeentes straks helemaal geen geld meer om scholen te bouwen. Enig idee hoeveel belasting een werkende afdraagt? Maar het is natuurlijk weer allemaal de schuld van de tweeverdiener, och heden. Vroeger waren er ook alleen maar prima onderwijzers. Kinderen werden allemaal uitstekend opgeleid. Waar komen al die domme volwassenen dan vandaan?
En wat te denken van de schoolgebouwen voor VO/MBO/HBO? Graag zou ik met u van gedachten wisselen om eens te kijken hoe we Duurzaam Onderwijs kunnen koppelen aan Duurzame Schoolgebouwen en Duurzaam Leven/Consumeren. Uw adviezen zijn mij uit het hart gegrepen!
Een gezond/aantrekkelijk leefklimaat op school geeft de docent/leerling/student al een positieve beleving/bewustwording en werkt door in veel facetten!
Duurzaam bouwen(extern/intern) moet men NU met beide handen aangrijpen....het is nu de kans.
Nederlandse scholen zijn onveilig, overheid steekt haar kop in het zand. Nederlandse jeugd is vogelvrij verklaart als het gaat om om veiligheid op school