Advertentie
ruimte en milieu / Redactioneel

Geen cent extra...

Hoezee, we krijgen de kilometerheffing. Na meer dan 10 jaar politiek gezeur worden de files aangepakt.

20 november 2009

Minister Eurlings belooft de Nederlander dat hij teruggaat naar de autobeleving op de Nederlandse wegen uit het jaar 1992. In 2018 is het autoleed geleden. In dat jaar is het aantal gereden kilometers in ons land met 15 procent gedaald en zijn de files met de helft afgenomen. In dat jaar is de uitstoot van kooldioxide en instoof met 10 procent afgenomen. In 2018 is het gebruik van het openbaar vervoer met 6 procent toegenomen.

 

Met het voorgestelde rekeningrijden gaat de automobilist gemiddeld niet meer betalen dan nu met de wegenbelasting en de BPM. Dit is tot bijna achter de komma uitgerekend voor elk type auto. Alleen de rijders van zware, vieze en dure auto’s zijn de klos, maar de gewone man met een gewone zuinige auto is niet duurder uit. Nu leveren de auto-gerelateerde belastingen 6,6 miljard euro per jaar op en straks via de kilometerheffing komt er grosso modo ook 6,6 miljard in het laatje. ‘Ik hoef er geen cent aan te verdienen’, zo zei de minister van Financiën.

 

Of..? Ach, er is altijd gemor. De provincies vrezen de kilometerheffing. Tot nu toe vangen ze via de provinciale opcenten 1,4 miljard euro per jaar aan wegenbelasting. Dat bedrag is onderdeel van de totale pot van 6,6 miljard euro aan autoheffingen. In het plan van Eurlings raken de provincies het recht kwijt om nog wegenbelasting te heffen bij hun autobezitters. Nu zou je denken dat het kabinet de provincies compenseert uit de jaarlijkse opbrengst van de nieuwe kilometerheffing, want zoals de minister van Financiën al zei: ‘Ik hoef er geen cent aan te verdienen.’

 

Helaas lijkt dat niet het geval. De provincies mogen wel een nieuwe belasting invoeren. Hoogstwaarschijnlijk wordt het een bewonersbelasting, oftewel een ‘koppentaks’. Elke bewoner moet straks, om ergens in ons land te mogen wonen, geld gaan betalen aan de provincie. En dat moet het verlies aan wegenbelasting compenseren.

 

Op zich is het redelijk dat provincies niet de klos zijn met de kilometerheffing. Maar zijn de minister van Financiën en zijn kameraad van Verkeer en Waterstaat wel helemaal eerlijk geweest bij de presentatie van het rekeningrijden? ‘Ik hoef er geen cent aan te verdienen’ is een sluwe zet om de Nederlandse automobilist gerust te stellen. De autobezitter gaat niet meer betalen, maar de Nederlandse inwoner wél, als gevolg van de kilometerheffing.

 

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kyriakos Tsolakidis / sr. vergunningverlener milieu
...........er zitten meer addertjes onder het gras. We gaan dus niet meer betalen dan nu met wegenbeslating en BPM?
- ten eerste wordt de BPM gefaseerd afgebouwd, je gaat waarschijnlijk toch in het begin meer betalen..............
-ten tweede hebben de meesten al een auto gekocht en de volle BPM al afgedragen, je gaat daarom dus dubbel BPM betalen.........................
-ten derde worden zuinige auto's tegenwoordig vrijgesteld van BPM en wegenbeslasting (of bevoordeeld via andere kortingen), maar door het rekeningrijden zal dit voordeel dus vervallen. immers je gaat nu via een omweg meebetalen, maar de heffingen zijn alleen van naam veranderd.......
Gaan we dit nu met z'n allen weer pikken of wordt het tijd voor actie?
Bond / Adviseur
Ik blijf me afvragen hoe weinig ik dan moet rijden met mijn lichte, en zuinige benzinewagen met 14 euro belasting per maand. Als het tarief straks 6 cent is ben vanaf 250 km/mnd al duurder uit. En misschien schrikken de mensen zich straks de eerste maanden kapot van de rekening en komt er alsnog een run op het openbaar vervoer.
klaas beekman
Als je op groninger platteland woont heb je zeer slechte openbaar vervoerverbindingen. Naar de stad wel maar niet in de breedte naar omliggende gemeenten. Dus kun je niet met de bus! En ten tweede worden de mensen met nieuwe auto's bevoordeeld die gaan er op vooruit. Mensen met gewone middenklasse auto's van meer dan 8 jaar oud gaan er fors op achteruit! PvdA - coalitiepartner zit u te slapen?? De kleine man die zuinig is met zijn autootje moet straks betalen voor de grote man in de luxe nieuwe auto's! Dit is een erg onbillijk systeem en dit jaagt consumentisme op auto gebied nog verder omhoog.
J.P. Joosen
Er zijn ook mensen die in Sinterklaas geloven. Ik weet alleen dat:

Er al om 7.00 files staan, vast niet veroozaakt door mensen die naar familie .
Da Vast niet voor
J.P. Joosen
Er zijn ook mensen die in Sinterklaas geloven en (de hele goed gelovige) ook nog in de Kerstman.

Ik weet alleen dat:

Er al om 7.00 files staan, vast niet veroorzaakt door mensen die op familiebezoek gaan of een andere reden hebben dan woon-werk verkeer.
Dat er nu al geen plaats meer is in de trein, bus en metro.
Dat de Rijksoverheid nog nooit iets juist heeft berekend.
De Rijksoverheid nog nooit een digitaal probleem heeft opgelost. (O.a. Het C2000 debacle.)
Dat het tijdelijke kwartje van Kok toch wel een heel erg permanent karakter krijgt. (Geloofwaardigheid Rijk?)
Toen de brandstofprijzen sterk stegen de files toch niet verdwenen. Waarom dan wel door de kilometerheffing?
Dat verhuizen naar een locatie dichter bij je werk alleen al 6% van de koopsom is (De kosten koper zijn inkomsten Rijk.)


Dat de simpelere oplossing, alles in de literprijs van de brandstof, niet wordt gekozen.

Een oplossing omdat je dan:

+ De veel rijder (veel liters brandstof) veel laat betalen.
+ Je wordt beloont voor het gebruik van een zuinige auto. Wel rijden maar dan minder
liters.
+Bij het vergelijken van openbaarvervoer vs auto het openbaar vervoer eindelijk
“goedkoper” wordt.

Meer blijf maar geloven. Den Haag is al een hele tijd het spoor bijster.

Jan-Paul Joosen
P. Driessen / ambtenaar
Hallo
Wat ik mij nu afvraag is het volgende.

Als de kilometertax wordt ingevoerd, betaalt de man in een auto waar al BPM ( en dit is toch ook al een soort millieu tax ) overbetaald is niet dubbel?

Bij de nieuwe auto's waar geen of minder BPM berekend wordt zou eigenlijk alleen de km.tax bij ingevoerd mogen worden.

graag U reactie

m.v.g. P. Driessen
Hans casteleijn / als lezer
Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan, jij brengt ons Camieltje, ik zie hem al staan...... Het is echt de minister in de rol van kapitein van de Pakjesboot.
Ik had nu toch wel mogen verwachen dat er na meer dan tien jaar discussie een deugdelijk en doortimmerd plan zou liggen voor de kilometerheffing met bijvoorbeeld een onderliggende vorm van tolheffing voor het provinciale en stedelijk wegennet. Ook had ik een fonds voor infrastructuur-projecten verwacht waaruit nieuwe openbaarvervoerprjecten en P&R faciliteiten gefinancierd kunnen worden.

Paul / projectleider
Het principe de vervuiler/ wegvuller betaalt is goed alleen de uitvoering...
Waarom niet een prepaid systeem?
Dat je (met je mobieltje) km's koopt / een kaartje in een kastje in je auto duwt.

Geen dure tolpoortjes/ gps-en of privacy schendingen.

Kan je mensen met extra schone auto's-of Ommelanders ook belonen met (extra) gratis km's etc.
Advertentie