Drie gemeenten laten nog nieuwbouw met gas toe
De gemeenten Landerd, Laarbeek en Heerhugowaard hebben bouwondernemingen ontheffing verleend van de plicht om aardgasloos te bouwen. Die plicht geldt voor alle nieuwbouw waarvoor na 1 juli van dit jaar een vergunning wordt aangevraagd.
De gemeenten Landerd, Laarbeek en Heerhugowaard hebben bouwondernemingen ontheffing verleend van de plicht om aardgasloos te bouwen. Die plicht geldt voor alle nieuwbouw waarvoor na 1 juli van dit jaar een vergunning wordt aangevraagd.
Alleen bij uitzondering
Nieuwe bouwwerken mogen sindsdien alleen bij uitzondering nog op aardgas worden aangesloten. Dat kan als gemeenten een gebied aanwijzen waar een gasaansluiting noodzakelijk is ‘vanwege zwaarwegende redenen van algemeen belang’. Dat hebben de drie gemeenten gedaan. Hun projecten zijn vorige maand opgenomen in het gasregister van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Volgens de ACM zijn er sindsdien nog geen nieuwe uitzonderingen gemeld.
Half jaar uitstel
In de Brabantse gemeente Landerd gaat het om een voormalig varkens- en runderbedrijf in het dorp Zeeland, dat wordt omgebouwd tot een zorgboerderij met zes woningen. Als het project aardgasloos zou moeten worden gemaakt, zou dat volgens het Landerdse college leiden tot vier tot zes maanden uitstel en bijna twee ton aan extra bouwkosten. Ook dreigde een subsidie te vervallen als het project niet voor 1 januari 2019 gereed zou zijn.
Deelgebieden in nieuwbouwwijk
In Laarbeek, eveneens Noord-Brabant, stelde het college een gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht vast voor vijf deelgebieden in nieuwbouwwijken. ‘Hiermee’, geeft een woordvoerder aan, ‘wordt het voor enkele verspreide percelen in de aanwijsgebieden mogelijk om een gasaansluiting te realiseren, mits de omgevingsvergunning voor 1 januari 2019 wordt aangevraagd.’ Het betreft vergevorderde bouwplannen. ‘In die gebieden ligt de infrastructuur al en is het merendeel van de woningen al aangesloten op het aardgasnet.’ Wel tekent de gemeente aan ‘dat het de voorkeur van het college heeft om ook in die gebieden gasloos te bouwen en bouwers zullen daarop gewezen worden’.
Vrije kavels
Ook in Heerhugowaard betreft het een deel van een nieuwbouwwijk. ‘Voor 27 nieuw te bouwen woningen geldt een uitzondering’, aldus een gemeentewoordvoerder. ‘Dit betreft vrije kavels en deze plannen zijn al in een vergevorderd stadium. Wanneer voor 31 december 2018 de omgevingsvergunning wordt aangevraagd, dan mag de woning met gasaansluiting gebouwd worden. Deze maatregel is genomen om inwoners niet onverwacht met hogere kosten te confronteren.’ Hij benadrukt dat driekwart van de overige nieuwbouwplannen in Heerhugowaard alsnog aardgasvrij wordt gemaakt. ‘Dat zijn ruim tweeduizend woningen.’
Liever streng
Eerder gaven drie door Binnenlands Bestuur geconsulteerde adviesbureaus aan dat gemeenten de nieuwe wet streng zouden moeten handhaven, om zo te voorkomen dat de kopers al voor de oplevering van hun huis te maken krijgen met een verouderde woning. De oplopende bouwkosten zouden gemeenten, bouwers en kopers kunnen bestrijden met de beschikbare duurzame fondsen. ‘Alleen weten veel gemeenten die nog niet te vinden.’ Overigens wordt het gros van alle nieuwbouw in Nederland ook na 1 juli van dit jaar nog met gasaansluiting opgeleverd. Dit betreft projecten waarvoor de omgevingsvergunning al voor die datum was verleend.
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Van ieder € 6 die wij betalen voor water zijn er € 5 voor heffingen, slechts € 1 is voor water zelf. Dus 500% belasting op water.
Met de energietransitie gaat hetzelfde gebeuren met elektriciteit.
Of het werkelijk zal leiden tot een fossiele brandstoffen-vrije samenleving is voor mij maar de vraag.
Het was wijzer geweest om het prijsmechanisme hier zijn werk te laten doen. De overgang zou dan geleidelijker gaan.
Planningsprojecten van de overheid om majeure veranderingen in gang te zetten slagen zelden.
In de 90-er jaren moest er een snelle trein komen om naar Brussel, Parijs en London te gaan. We mochten niet meer met het vliegtuig naar Parijs. Nu meer dan 25 jaar later is het per trein nog altijd duurder dan met het vliegtuig. Die snelle trein (Fyra) is er nooit gekomen of werd terug gereden naar Italië.
Wel heeft het de belastingbetaler € 11 miljard gekost.
Zo werd er € 9 miljard geïnvesteerd om Nederland de gas-rotonde van Europa te maken. Ik hoor niets meer van de gas-rotonde, dus € 9 miljard door de plee.
Zullen we nog eens kijken naar de Betuwe-lijn. Nee dat is voor later...
Naast een electrainfrastructuur moet Nederland altijd over een gasinfrastructuur beschikken. Straks gaat er biogas en waterstofgas door die leidingen. Die zijn een essentiële voorwaarde om een shut down van het electranet te voorkomen.
Alleen een simpele ziel kiest ervoor om zich volledig afhankelijk van een techniek te maken.
Hetzelfde zie ik bij de windmolens, rijden op elektriciteit ( Duitsland gaat voor waterstof) etc etc