Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

VVD Leeuwarden vreest parkeerchaos

De gemeente Leeuwarden geeft meer parkeervergunningen uit dan is afgesproken, waardoor parkeren in de binnenstad nog moeilijker wordt. Dat vindt de VVD-fractie in de Friese hoofdstad.

01 maart 2011
Vergunningen
De VVD wijst op recent onderzoek waaruit zou blijken dat teveel vergunningen voor betaalde parkeerplaatsen aan bewoners en ondernemers worden gegeven, waardoor er op straat minder vrije parkeerplaatsen overblijven voor bezoekers van Leeuwarden. ‘Er is veel behoefte aan parkeervergunningen. Blijkbaar te veel, zonder dat het college dat weet.’

Minuutparkeren
De onlangs verschenen Nationale Parkeertest 2011 van Detailhandel Nederland is de aanleiding voor raadsvragen van de VVD over dit onderwerp. Het Leeuwardense college komt vanaf 1 april tegemoet aan een motie van VVD en NLP om betalen met pin of creditcard en betalen per minuut mogelijk te maken, maar uit het onderzoek blijkt dat nog lang niet alles is geregeld, stelt de VVD. ‘We zullen het college op dit punt kritisch volgen’, aldus raadslid Serge Hollander.

Duur
Volgens hem blijkt uit de Parkeertest dat parkeren op straat in Leeuwarden niet alleen duurder is dan in verschillende Randstadsteden, maar de kosten ook hoger zijn dan in Groningen, Enschede, Zoetermeer en Tilburg. Volgens Hollander wil het college een tarief van 10 cent per minuut gaan hanteren. ‘Dat komt neer op 6 euro per uur.’ In een parkeergarage moet soms al 50 cent per minuut worden betaald. ‘Dan kom je op absurde bedragen van 30 euro per uur.’

Vastgoed
Hollander wil dat de kosten helder, transparant en eerlijk zijn. ‘In de makelaarswereld is locatie bepalend. Vastgoed kost hier ook minder dan in Groningen. Dan is het toch gek dat de parkeerprijzen in Leeuwarden hoger zijn dan in Groningen? Op deze manier gaan mensen deze stad mijden.’

Provinciehuis
Ook is de VVD onaangenaam getroffen door het bericht dat de parkeergarage van het provinciehuis pas in januari 2014 af is. Daardoor moeten ambtenaren twee jaar gebruik maken van verder weggelegen parkeergarages. Daardoor wordt de parkeermarkt nog krapper en zal de parkeerdruk ernstig worden vergroot. De VVD-fractie verwacht zelfs een parkeerchaos. ‘We geven het college de ruimte om met maatregelen te komen en bepalen dan of we vervolgvragen stellen’, aldus Hollander.

Bocht
De gemeente Leeuwarden heeft de raadsvragen in behandeling en geeft tot de beantwoording geen commentaar. Wel laat een woordvoerder weten dat de cijfers over het aantal gegeven parkeervergunningen niet kloppen. ‘Die zijn wat kort door de bocht.’

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
Wat een gebeuzel daar in de Friese hoofdstad. Fietsen is heel gezond voor ambtenaren en bovendien heeft Leeuwarden vanuit een aantal windrichtingen prima spoor- en snelbusverbindingen. Je mag van ambtenaren verwachten dat ze een bijdrage leveren aan duurzame mobiliteit. Uit ervaring kan ik zeggen dat 25 kilometer fietsen op een dag je zelfs op oudere leeftijd lekker fit houdt. Dat geldt ook voor mobiliteit tijdens het werk. Makkelijk voor locatieonderzoek en voor werkafspraken elders in de stad. Fiets en trein is vaak een heel prettige combinatie voor grotere afstanden.
Niek / jurist
Och, och, het is toch wat als je je autootje niet voor de deur kunt parkeren. Hel en verdoemnis richting gemeentebestuur.
Deze zich VVD-lid noemende liberaal snapt niet dat als je niet reguleert, de binnenstad om 09.00 uur helemaal vol staat en er dus geen winkelend publiek meer kan komen. De enige oplossing is dat of bedrijven gedwongen worden om op eigen terrein parkeerplaatsen aan te leggen (lukratieve parkeergarages komen steeds meer voor) of dat de tarieven in het centrum worden opgeschroefd dat de forenzen naar de rand van de stad gedwongen worden of kiezen voor het openbaar vervoer.
J. de Jong
Het is waar je je druk om maakt. De parkeergarage bij de Oldehove is nog lang niet volledig in gebruik, een laag wordt zelfs niet gebruikt. Er komen steeds meer mogelijkheden voor alternatief vervoer. En de LIwwadder binnenstad is niet gebouwd voor auto's, dat weet iedereen.
Advertentie