Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitstel milieuzone Arnhem

Arnhem was van plan om vanaf 2019 dieselauto's van vóór 2004 te weren uit de binnenstad. Dat is een strengere limiet dan die in…

De strengste milieuzone van Nederland, die vanaf 2019 in Arnhem zou gaan gelden, gaat voorlopig niet door. De gemeenteraad wil eerst laten onderzoeken of het een effectieve maatregel is om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) noemt het uitstel dinsdag 'uitstekend'. Volgens de club is een milieuzone ‘niet meer dan symboolpolitiek’.

Berekeningen
Arnhem was van plan om vanaf 2019 dieselauto's van vóór 2004 te weren uit de binnenstad. Dat is een strengere limiet dan die in Amsterdam, Utrecht en Den Haag geldt. Invoeren van de zone zou ruim een half miljoen euro gaan kosten. Een raadsmeerderheid vindt echter net als de KNAC dat het positieve effect van een milieuzone tot nu toe niet hard is aangetoond. ‘De berekeningen verschillen per stad. Ondertussen wordt de bezitter van een oude dieselauto op kosten gejaagd’, zegt KNAC-directeur Peter Staal.

Italiaanse lappendeken
Hij waarschuwt voor ‘een Italiaanse lappendeken’ in Nederland, als elke stad zijn eigen milieuzone gaat inrichten. ‘We zijn tegen, maar als het dan toch moet laat er dan één landelijk systeem komen, zoals dat in Duitsland bestaat.’ (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Boris

Treurig nieuws. De KNAC blijft hangen in het verleden

Op 8 november 2017, 10:23
Toine Goossens

Alle bewondering voor deze raad die zich niet op fabels, maar op de werkelijkheid wil baseren. De Romeinen kenden een invloedrijk gezegde: ´De wet is hard, maar het is de wet´.
Zo ook, O Boris: De werkelijkheid is objectief, maar het is de werkelijkheid´.
Of hebt u mijn berekening niet willen begrijpen?

Op 8 november 2017, 12:47
eric

Inderdaad symbool politiek: hoe moderner de auto hoe 'fijner' de stof uitstoot en dus des te schadelijker. Maar: we ruiken dat niet en het is lastig te meten. Met het weren van de oude diesel is het daarom makkelijke politiek te scoren, maar gezonder wordt het er niet van. Toch blijft het een goed idee: voor de burger die bedrogen wil worden.

Op 8 november 2017, 17:26

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in