Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdam wint beroep over ja-ja-stickers

Amsterdam mocht de ja-ja-sticker invoeren om ongewenste reclame tegen te gaan. Dat oordeelt het gerechtshof in een hoger beroep dat de…

Amsterdam mocht de ja-ja-sticker invoeren om ongewenste reclame tegen te gaan. Dat oordeelt het gerechtshof in een hoger beroep dat de reclamebranche had aangespannen. 

Papierverspilling
De gemeente heeft de sticker sinds januari 2018 ingevoerd. Wie deze niet op zijn brievenbus heeft, mag geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer krijgen.Hiermee wil de hoofdstad papierverspilling tegengaan en jaarlijks 1,8 miljoen kilo papier besparen. 'Ik verwacht dat de uitspraak andere gemeenten aanmoedigt om snel het Amsterdamse voorbeeld te gaan volgen', zegt wethouder Marieke van Doorninck (duurzaamheid). Rotterdam en Utrecht hebben ook al besloten de ja-ja-sticker in te voeren.

Een op vijf

Inmiddels zit er op bijna een op de vijf Amsterdamse brievenbussen -19 procent -  een ja-ja-sticker, blijkt uit onderzoek van de gemeente. Voordat deze maatregel werd ingevoerd, kreeg bijna de helft van de Amsterdamse huishoudens ongeadresseerde reclame. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in