Overslaan en naar de inhoud gaan

Kabinet wil slechts twee soorten mileuzones

Het kabinet wil het aantal soorten milieuzones terugbrengen tot twee. Het AD schrijft dat staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur,…

Het kabinet wil het aantal soorten milieuzones terugbrengen tot twee. Het AD schrijft dat staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur, D66) binnenkort de plannen opstuurt naar de Tweede Kamer en de gemeenten. De maatregel moet een einde maken aan de grote verscheidenheid aan regels rondom Nederlandse milieuzones.

Streng of mild

De opties bestaan volgens het AD uit een strenge norm, die dieselauto’s en -busjes ouder dan 2006 weert, en een mildere variant waarbij voertuigen ouder dan 2001 de stad niet meer in mogen. Het zal tijd kosten om de wet- en regelgeving waterdicht te maken, dus de verwachting is dat de nieuwe regels niet voor 1 januari 2020 worden ingevoerd.

Veel regels

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Momenteel lopen de regels zeer uiteen. Maastricht wilde de Duitse milieusticker verplicht stellen. Arnhem kondigde aan een strengere norm in te voeren dan de rest van het land om aan de Europese fijnstofnormen te voldoen. En in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn de regels weer anders.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans

En doe dan eindelijk ook iets aan de grootste vervuilers: brommers en scooters en vooral schepen. In de havens van Rotterdam en Amsterdam - vlakbij de milieuzone, maar net er buiten (vindingrijk bedacht!) - liggen die schepen honderden tonnen stookolie per uur te verstoken, alleen voor hun eigen stroomopwekking. Walstroom is te duur!

Op 27 juni 2018, 13:07
Jaques Plafond

Wetenschappelijk gezien leveren die zones geen zinnige milieuwinst op. Milieu Fashion dus....met verspilling van belastinggeld als gevolg.

Op 28 juni 2018, 14:14
Rogier

Niet twee maar nul milieuzones zou het moeten zijn. Effecten van die zones zijn nauwelijks meetbaar en al helemaal niet merkbaar. De straten worden nog voller met allemaal bordjes en dure technologie wordt ingezet voor handhaving, en dat voor dit non-isssue (in NL). Terwijl irritante scooters en opgevoerde Golfjes met petjes ongehinderd door kunnen blijven scheuren. Weg met dat GL-gehobby.

Op 29 juni 2018, 00:40

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in