Boxtel onderzoekt proef met extra intercity's
De gemeente Boxtel doet volgende week onderzoek naar de gevolgen van het experiment om in de spits elke tien minuten een intercity te laten rijden van Eindhoven naar Amsterdam en vice versa. Verkeerswethouder Wim van Erp heeft dat vrijdag aangekondigd.
555 Treinen
Boxtel ligt precies op een knooppunt van de sporen tussen noord en zuid en tussen oost en west. Per dag doorkruisen 555 treinen het dorp. Intercity's rijden Boxtel zonder stoppen voorbij. Volgens de wethouder is er geen wantrouwen tussen hem en de NS en spoorbeheerder ProRail. Maar Boxtel wil bijvoorbeeld graag precies weten hoe lang de spoorbomen op vier drukke gelijkvloerse kruisingen dicht zijn door de extra treinen, legde hij uit.
Drie kwartier
Een ingehuurd bedrijf let speciaal op de dubbele kruising aan de Tongersestraat waar spoorbomen het overige verkeer nu op een normale dag al veertig minuten per uur tegenhouden. Met vier extra treinen per uur kan dat oplopen tot meer dan drie kwartier, verwacht de wethouder. De hulpdiensten hebben speciaal voor volgende week afgesproken dat ze bij elke melding dubbel uitrukken via twee aanrijdroutes om niet te stranden in het verkeer of voor het spoor.
Spoorboekloos
De NS en ProRail houden de proef op het drukke traject Eindhoven-Amsterdam om te experimenteren met het zogenoemde spoorboekloos rijden. Ze zorgen zelf voor extra personeel bij drukke overwegen en servicemedewerkers voor de reizigers op de stations. ProRail zegt zelf ook te meten hoeveel langer spoorbomen door de proef dicht zijn.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.