Het zou goed zijn als de ervaringen van regionale spoorvervoerders zoals Arriva en Syntus worden meegenomen in de nationale aanpak van het winterweer op het spoor. Er zijn veel geleerde lessen die ook voor de NS interessant kunnen zijn. Dat stelt organisatieadviesbureau Twynstra Gudde maandag in een advies.
NS moet leren van winteraanpak regiovervoerders
De Nederlandse Spoorwegenmoeten kijken naar de regionale vervoerders als Syntus en Arriva als het gaat om hun aanpak tijdens winterweer.
Andere aanpak winterweer
Dat advies is gemaakt op verzoek van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), een branchevereniging waar private bus- en spoorvervoerders bij zijn aangesloten. ,,In de regio wordt het winterweer heel anders aangepakt. Daar zijn lessen geleerd die ook voor de NS interessant kunnen zijn'', aldus een woordvoerster van Twynstra Gudde.
Dienstregeling uitdunnen
De Tweede Kamer spreekt dinsdag met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) over het winterweer. Daar zal het onder meer gaan over het plan van de NS en spoorbeheerder ProRail om de dienstregeling uit te dunnen als er kans is op sneeuw en strenge vorst. In de toekomst moet dat niet meer nodig zijn, omdat dan een reeks maatregelen is genomen om het spoor robuuster te maken, verwachten NS en ProRail.
Door blijven rijden
Volgens FMN is de regionale manier van werken landelijk ook goed toe te passen. Zo lang mogelijk doorrijden is dan het devies. En als het niet meer lukt, minder treinen laten rijden maar nog wel via een dienstregeling.
Het kan anders
Tweede Kamerleden moeten dinsdag volgens de FMN niet klakkeloos akkoord gaan met de voorstellen van NS en ProRail. ,,Het kan ook anders'', aldus een woordvoerster van de branchevereniging. ,,Leer van elkaar. Kom eens kijken hoe wij het doen'', stelt ze.
Om de aanpak op het landelijke spoornet te veranderen is wel tijd nodig, realiseert FMN zich. ,,Laten we er dan ook samen de tijd voor nemen'', stelt de woordvoerster. ,,Dan werk je in het belang van de reiziger, als je toegeeft waar het goed gaat en waar je van elkaar kunt leren.''
Kamerleden niet gerust
Kamerleden lieten eerder al weten nog niet gerust te zijn op de aanpak van het winterweer door NS en ProRail. Onder meer SP, CDA en D66 stelden al dat nog niet goed genoeg naar alle alternatieven is gekeken.
NS nodigt regionalen uit
De NS liet weten dat samenwerken in het belang van de reiziger inderdaad voorop moet staan en dat nieuwe inbreng vanuit de regio welkom is. Het bedrijf geeft aan in de regio bij te springen indien nodig, bijvoorbeeld bij grote evenementen. Ook zijn de regionalen welkom bij de NS voor een kijkje in de keuken.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Er is inderdaad meer samenwerking nodig tussen de NS en regionale vervoerders. De samen-/wisselwerking is op dit moment nog redelijk slecht/matig. Echter de regionale vervoerders moeten ook niet pochen wijsheid in handen te hebben. Meen me te herinneren dat afgelopen winter Syntus bijv. percentueel meer treinen still had staan dan de NS. Daarbij komt nog dat de complexiteit & intensiteit van het landelijk net andere maatregelen vragen dan een nevenlijn waar maar 1 á 2 treinseries per traject rijden.
Laten we trouwens niet vergeten dat afgelopen winter zo extremen in zich had dat zelfs in Noorwegen & Zwitersland belangrijke spoortrajecten buiten dienst lagen. Misschien moeten wij allen soms wat meer beseffen mensen te zijn en niet altijd tegen de natuur op kunnen, hoe graag we ook willen...
Blijft nog het probleem dat ProRail als netbeheerder alle vakkennis heeft laten wegvloeien. En je kunt de treinen in de winter niet laten rijden door een stelletje afgestudeerde bestuurskdundigen ! Ik zie die theoretici geen wissels ontdooien...