ruimte en milieu / Partnerbijdrage

‘BNG Bank blijft altijd naast de klant staan’

CEO Gita Salden laat sterke, gezonde en gedreven bank achter.

24 mei 2024
Gita Salden
Gita Salden

‘Het fundament van BNG Bank is ijzersterk.’ Met dit statement neemt Gita Salden na zes jaar afscheid als CEO van BNG Bank. ‘Ik hoop dat ik heb bijgedragen aan een nog krachtiger organisatie die altijd naast de klanten staat,’ zo vertelt ze in een vraaggesprek.  

Gita, met welke opdracht ben je in 2018 bij BNG Bank begonnen?

‘Ik ging aan de slag met fundamentele vragen. Hoe kon BNG Bank in de toekomst relevant en van meerwaarde blijven? En hoe kon maatschappelijke impact bij alle keuzes bepalend worden? En we hoorden weleens dat BNG Bank het best bewaarde geheim is van Nederland, als grote maar heel stille veranderkracht. Die stilte mocht er wel af.’

Hoe heb je de opdracht ingevuld?

‘Wat ik mooi vind is dat we naast onze financiële prestaties, die er nog steeds toe doen, meer zijn gaan rapporteren over onze maatschappelijke impact. Nieuwe medewerkers tekenen daarop in en dat willen ze dan wel terug kunnen zien of lezen. Ik wist ook dat ik in mijn eentje het verschil niet ging maken, dus ik koos ervoor om relatief veel op de bank te zijn om medewerkers te enthousiasmeren. Ik heb een gereedschapskist ontwikkeld met vragen en hulpmiddelen waarmee elk team het gesprek kon voeren over de drijfveren en strategie. En begin dit jaar hadden we ook een BNG Bank-brede bijeenkomst, BNG Boost. Het bruiste en sprankelde. Bovendien is binnen zes jaar het aantal medewerkers bijna verdubbeld, heel bijzonder in deze krappe arbeidsmarkt.’

En buiten de bank? Kan het ook de klanten niet meer ontgaan wat jullie missie is?

‘In ieder geval zijn we met de klanten actief het gesprek aangegaan over verduurzaming, want dit zien we als een gezamenlijke maatschappelijke opgave. Klanten waardeerden ons vorig jaar met een 7,9, vanwege onze langdurige betrokkenheid, financiering en kennis. In zoverre is mijn missie geslaagd. Maar we zijn er nog niet. Om van meerwaarde te blijven is het belangrijk dat BNG Bank zichzelf op ESG-prestaties verbetert, en dat ook de klanten zichzelf verbeteren.’

Er lijkt geen enkele reden te zijn om weg te gaan. Je bereikt concrete resultaten en je bent nog niet klaar.

‘Ha ha. Dat klopt. Soms is het juist goed om te bewegen als je lekker in je rol zit. Vanaf deze zomer ga ik bij De Nederlandse Bank aan de slag als directielid, ik blijf gelukkig bezig met het publieke belang zoals ik mijn hele leven al doe. Ik kijk trots en dankbaar terug. Het gaf veel energie en voldoening om mee te denken over een nog betere rol van BNG Bank bij bijvoorbeeld middenhuur of verduurzaming en ik heb grote bewondering gekregen voor gemeenten, corporaties en onderwijs- en zorginstellingen.’

BNG Bank van meerwaarde. Zo luidt jullie motto. Wat betekent dat voor de toekomst?

‘BNG Bank blijft helpen en naast de klanten staan. Ik ben daarin vol vertrouwen. Dat best bewaarde geheim van Nederland is al 110 jaar een sterke, gezonde bank met een hechte band met de klantengroep. De medewerkers, de financiële positie en de publieke aandeelhouders vormen krachtige ingrediënten voor een groener en socialer Nederland.’

Meer informatie

Wilt u meer weten? Mail of bel ons gerust. Kijk hier voor meer informatie over het Klimaatplan van BNG Bank.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.