Overslaan en naar de inhoud gaan

Bijna 5000 mensen met te oude auto in milieuzone Utrecht

Een boete voor het verboden rijden in de milieuzone kost een automobilist voorlopig nog 90 euro, later gaat dat bedrag omhoog naar 160 euro.

Al bijna 5000 automobilisten zijn in Utrecht betrapt toen ze met een te oude auto in de binnenstad reden. Sinds 1 mei zijn 4812 boetes opgelegd. Dat antwoordt het Utrechtse college dinsdag op raadsvragen van PvdA en CDA.

90 euro

Een boete voor het verboden rijden in de milieuzone kost een automobilist voorlopig nog 90 euro, later gaat dat bedrag omhoog naar 160 euro. Vrachtwagenchauffeurs betalen 220 euro. Hoewel er klachten waren dat de verbodsborden voor de milieuzone op sommige plekken niet goed te zien waren, is het college niet van plan om bonnen te verscheuren. Rijkswaterstaat gaat de milieuzone in Utrecht mogelijk melden op matrixborden boven de snelwegen rond de stad. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

JJMoes

En wat te doen als Sinterklaas komt? Die oude schimmel heeft geeneens een roetfilter. Dus geen intochten meer uit Utrecht.

Op 7 juli 2015, 17:19
Hannes Haganum

Typisch beleid van een autistisch bestuur. Zakkenrollers en andere criminelen lopen een paar uur na hun arrestatie weer buiten in Utrecht, wie een eerlijke boterham als kleine ondernemer wil verdienen - bijvoorbeeld als marktkoopman - en die een oudere bestelbus heeft, wordt gestraft. Met zulke bestuurders is het niet gek dat de economie blijft steken en de werkloosheid niet daalt. Dan lijkt gebrek aan personeel ineens geen probleem meer om mensen te bekeuren ! Het lijkt wel een soort wraak van de bureaucraat jegens de kleine, vrije jongens die niet meelopen in het rijtje.

Op 8 juli 2015, 10:11
Leo

Ik heb een bus van >15 jaar. Lekker voordelig in de bijtelling. Jaarlijks onderhoud en APK waar hij glansrijk doorkomt. Ook de roetmeting zit ruim binnen de normen die gesteld zijn door het rijk.
Mag een gemeente een regeling instellen die boven de wetgeving staat die in ons NL geldt ??
Zou de eerste uitspraken vand de rechterlijke macht weleens willen zien en vervolgens van de hoge raad. Mag dit allemaal wel??

Op 8 juli 2015, 10:26
Marcel

Afgelopen zaterdag nog werd het goede voorbeeld gegeven: een hele file met weggebruikers zonder (al te veel) roetuitstoot. Die schijnt ook nog errug goed voor de plaatselijke economie te zijn dan wel gaan worden......écht visiedragers daar in Utrecht!

Op 8 juli 2015, 13:11
Rogier

Als je bedenkt hoeveel tijd en geld er in is gaat zitten om zo'n maatregel zonder meetbare laat staan merkbare effecten in te voeren en dat individuele weggebruikers hierdoor wel keihard merkbaar worden gepakt... wat een contrast. En hoe gaan de collegeleden die de zgn luchtverontreiniging dit allemaal waard vinden, straks met vakantie? Ja gewoon met de auto. Links laten liggen die stad.

Op 8 juli 2015, 13:49
H. Karelsen

De start van de Tour de France, met al die volgauto's, vrachtauto's, bussen, motoren, auto's van bezoekers, achtergelaten afval en heel veel meer, dat was goed voor het milieu. Of toch niet?

Op 8 juli 2015, 14:09

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in