Kip en ei-verhaal
‘Het grootste obstakel is dat er in Flevoland pas één vulpunt is. In andere provincies is dat ook het knelpunt, het is een kip en ei-verhaal’, zegt Rogier Wilms van de provincie Flevoland. In 2008 heeft Flevoland 200.000 euro aan subsidie vrijgemaakt voor de ombouw van auto’s. Die kunnen dan rijden op aardgas (niet te verwarren met LPG) of bio-ethanol, maar tot nu toe zijn er slechts 14 auto’s omgebouwd met de subsidie en zit er nog maar liefst 183 duizend euro in de pot.
Belastingvoordeel
Het beperkte aantal tankstations voor milieuvriendelijke brandstof komt mede door het financiële regime. Elektrische auto’s worden heel goed behandeld en hebben bijvoorbeeld extra belastingaftrek. Een auto op aardgas krijgt niet dezelfde belastingvoordelen’, verklaart Wilms de geringe belangstelling: ‘Door deze onduidelijkheid gaan tankstationhouders twijfelen of ze wel moeten investeren in aardgas.’
Luchtkwaliteit
Ondanks het gebrek aan belangstelling blijft de provincie toch geloven in aardgas. Wilms: ‘De luchtkwaliteit gaat er net zoveel op vooruit bij aardgas als bij elektrisch auto’s, zeker als je erbij bedenkt dat die elektriciteit ook ergens opgewekt moet worden.’
Kamercommissie
Om de belastingregels voor milieuvriendelijke brandstof aan te passen lobbyen de provincies in Den Haag. Er zijn stukken gestuurd naar de Kamercommissie om het belastingsregime aan te passen. Rond september zal de minster erover spreken en wordt er een vergelijking van de milieubelasting tegenover de milieueffecten van de verschillende brandstoffen besproken. ‘Vrijwel zeker komt er dan uit dat het net zo milieuvriendelijk is als een elektrische auto’, aldus Wilms.
Belastingregime hindert schone autobrandstof
Slechts veertien Flevolandse auto's zijn in twee jaar omgebouwd met een provinciesubsidie. Die subsidie moet het rijden op…
Kamercommissie
Om de belastingregels voor milieuvriendelijke brandstof aan te passen lobbyen de provincies in Den Haag. Er zijn stukken gestuurd naar de Kamercommissie om het belastingsregime aan te passen. Rond september zal de minster erover spreken en wordt er een vergelijking van de milieubelasting tegenover de milieueffecten van de verschillende brandstoffen besproken. ‘Vrijwel zeker komt er dan uit dat het net zo milieuvriendelijk is als een elektrische auto’, aldus Wilms.
Om de belastingregels voor milieuvriendelijke brandstof aan te passen lobbyen de provincies in Den Haag. Er zijn stukken gestuurd naar de Kamercommissie om het belastingsregime aan te passen. Rond september zal de minster erover spreken en wordt er een vergelijking van de milieubelasting tegenover de milieueffecten van de verschillende brandstoffen besproken. ‘Vrijwel zeker komt er dan uit dat het net zo milieuvriendelijk is als een elektrische auto’, aldus Wilms.