Voordelen
Papieren parkeerschijf verdwijnt uit Den Haag
Den Haag vervangt de papieren parkeerdraaischijf voor bezoekers door een digitaal exemplaar. Een inwoner koopt dan een via streepjescode…
De nieuwe parkeerpas biedt de gebruiker voordelen, zegt de gemeente. 'Je hoeft niet meer na twee uur weg, want je mag net zo lang blijven als je wilt, je meldt je via internet of telefoon af als je weg gaat,' zegt een woordvoerder.
Jaarbudget
Huishoudens met een 'bezoekersvergunning', zoals de parkeerpas voor bezoekers heet, krijgen de nieuwe pas eenmalig thuis in de bus. Daarna kost de pas 18 euro per jaar. Het aantal parkeeruren op de pas is afhankelijk van het aantal uren betaald parkeren dat in een straat geldt; het varieert tussen de 115 en 277 uren per jaar. Als de uren van het jaar op zijn, dan kunnen er niet extra uren worden bijgekocht.
Tweede pas
Wel kan er een tweede pas worden gekocht, voor 3,50 euro, maar daarmee krijg je niet meer uren, die is enkel voor meer gelijktijdig bezoek. Parkeeruren die niet gebruikt zijn, vervallen aan het einde van het vergunningenjaar.
Blokkeren
Voor de gemeente heeft het systeem geen duidelijk voordeel, zegt de voorlichter. 'Het biedt de gebruiker meer flexibiliteit, daar gaat het om. Het enige voordeel voor de gemeente is dat bij oneigenlijk gebruik de vergunning gemakkelijker geblokkeerd kan worden. Dat kan dan in het digitale systeem en werkt direct. Maar het levert ons verder geen administratief voordeel op of meer inkomsten.'
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat een omslachtig geautomatiseerde moloch. En hoe kom ik als niet-inwoner aan zo'n raar ding?
In één woord belachelijk!
Wat is bizarre nonsens. Wat een ramp voor de incidentele bezoeker. Moet je nu per stad vooraf bijhouden hoe het is geregeld?
Wat een bestuurlijke arrogantie. Welk een domheid,
Zeg dan gewoon dat je vóór betaald parkeren bent in de hele stad.
Waarom zou het aantal inwoners in grote steden, zeker in de binnenstad, teruglopen. Zou het niet weten, haha.
Onvoorstelbaar dom. Hoe jaag ik alle bezoekers de stad uit.
Of is het Haagse Bluf?
Deze pas wordt zeker per 1 april ingevoerd?
In Nijmegen kon ik ± 10 jaar geleden alleen met een chipper betalen. Geen Nederlander die het had of gebruikte. Een uur zoeken voordat ik iemand vond die voor mij de parkeerplek kon en wilde chippen tegen betaling. Ben er gelijk nooit meer geweest. Hoeveel en m.n. toeristen hebben dat voorbeeld gevolgd? De schade die de Nijmeegse ondernemingen hierdoor hebben opgelopen moet vele miljoenen bedragen. Den Haag zou daar lering uit kunnen trekken. Maar nee, ze drukken het plan geforceerd door ondanks het feit dat er naast de reeds genoemde omzetschades ook de sociale schades (extra psychische zorgkosten voor o.a. vereenzaamde mensen) bekend zijn. De sociale schades worden niet vergoed uit de gemeentelijke opbrengsten maar uit landelijk gefinancierde subsidiepotjes van het Rijk. En alleen al om die reden zou het besluit om deze belachelijke digitale kaart in te voeren bij het Rijk horen te liggen. En uit wel potje word straks de letselschade (tennisarmachtig letsel) betaald van de controleurs? Het management is zich daarvan bewust maar ligt het ondergeschikt personeel liever niet in.
Tis gewoon 'n ordinaire belastingmaatregel.... en hoe moeilijk kun je 't maken.
En wat staat er in de Wegenverkeerswet over de parkeerschijf? De wetgever bepaalt toch wat er wettelijk is toegestaan en niet de gemeente? Het gaat hierbij om het recht om op de openbare weg een bepaald aantal uren 'vrij parkeren' per jaar toe te staan? Den Haag: "Dit is toch onduidelijk voor de verkeersdeelnemer!"
Het artikel is enigszins misleidend. Het betreft hier een regeling voor het ontvangen van bezoek door de bewoners zelf. Voor bezoekers van de stad verandert niets. Dus ook geen effect op bezoekersaantallen binnenstad.
Voor afname bezoekersaantallen heeft het VCP al gezorgd. En dat geld voor klanten in winkels en de visite bij bewoners in de omgeving van het VCP die daardoor slecht bereikbaar zijn geworden.
Daarbij komt dan nog het betaald parkeren tot laat in de nacht (zogenaamd vanwege de Oostbloknummerborden). Een stad is een woon, werk en leefomgeving. Iets dat de gemeente in het belang van hun graaibehoefte even terzijde schuift.