Overslaan en naar de inhoud gaan

Einde aan autotijdperk?

Onze steden, onze economie en ons gedrag hebben zich aangepast aan de flexibiliteit en snelheid van de auto, stelt auteur Arie Bleijenberg…

Fijn hè, dat het in de zomer zo lekker rustig is op de weg (tenzij u op de Route du Soleil staat te puffen). Des te ergerlijker de dagelijkse filewerkelijkheid als de massa straks terug is van vakantie. Want dit is realiteit: we zijn een ‘autosamenleving’ geworden. Onze steden, onze economie en ons gedrag hebben zich aangepast aan de flexibiliteit en snelheid van de auto, stelt auteur Arie Bleijenberg in het boek Nieuwe Mobiliteit.

Al 25 jaar houdt hij zich bezig met de problemen die de toegenomen mobiliteit met zich meebrengt, zoals files en milieuvervuiling. In Nieuwe Mobiliteit onderzoekt hij hoe onze mobiliteit zich de komende decennia zal ontwikkelen. Komt er misschien een einde aan het ‘autotijdperk’? Hoe ziet duurzame mobiliteit eruit?

Ontkrachten
Om te beginnen ontkracht de auteur vanzelfsprekendheden. Subsidies voor openbaar vervoer en elektrische auto’s zijn geen effectief middel om milieuvervuiling te verminderen. Het oplossen van files is geen goed kompas voor een sterke economie. Bleijenberg geeft zijn visie op de krachten die de ontwikkeling van mobiliteit bepalen. Enkele van zijn stellingen: Rond het jaar 2050 zullen we meer kilometers in het vliegtuig zitten dan in de auto. Bereikbaarheid ontstaat door snelheid en door korte afstanden, dus ook door verstedelijking.Niet Nederland Distributieland, maar grote steden zijn de economische motor in de eenentwintigste eeuw.

Nieuwe Mobiliteit wordt uitgegeven door Eburon.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum

Ik vind het artikel eniszins tendentieus. Er is slechts sprake van een stagnatie in de ongebreidelde groei en dominantie van de auto. Daarvoor in de plaats lijkt een dominantie van het vliegtuig te komen. Mensen lijken tegenwoordig wat pragmatischer te worden, want de e-bike (electrische fiets) is vaak veel handiger dan de auto in stedelijke gebieden. En na vele jaren van politiek geblaat en geblunder, is men tot de ontdekking gekomen dat daadwerkelijk investeren in openbaar vervoer wel loont. Ongerichte subsidies zijn volkomen zinloos, snel railvervoer met aanvullende interlinerbusdiensten die samenwerken in een netwerk (R-Net) of regionale initiatieven met hoogwaarige bus- en regionale treinsystemen zoals in Groningen, Limburg, Zeeland of Twente) werpen wel hun vruchten af. Of dat allemaal moet onder de mantra van marktwerking, is voor mij de vraag. Wat is marktwerking, als er vooral buitenlandse (semi)-overheidsbedrijven inschrijven en er een oligopolische situatie ontstaat ?

Op 28 juli 2015, 08:08
JanG

Zolang we nog steeds massaal gelijktijdig starten en stoppen met onze werkdag zullen de files blijven.
Laat de werktijden vrij en de files zullen aanmerkelijk verminderen.

Op 28 juli 2015, 08:45
N. van Koll

goede reactie van Hannes Haganum

Op 3 augustus 2015, 09:02

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in