Een aparte lijn voor het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland kan voor 1,4 miljard euro worden aangelegd. Over die Noordtak kunnen goederentreinen in ongeveer 2 uur rechtstreeks van de Rotterdamse haven naar de Duitse grens rijden. Nu duurt zo'n rit 4 tot 4,5 uur.
'Route voor goederenvervoer Betuweroute kan goedkoper'
Uit onderzoek in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel blijkt dat de aanleg van de Noordtak…
Goederenvervoer
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel. De partijen hebben een zogenoemde quickscan laten maken, omdat staatssecretaris Wilma Mansveld naar verwachting eind deze maand een besluit neemt over de route voor het goederenvervoer in het oosten van het land. Tegen alle varianten bestaan veel bezwaren, onder meer omdat goederentreinen dwars door dorpen en woonwijken zouden gaan rijden.
Aansluiting Duitsland
Het ministerie wil meer ruimte maken voor personenvervoer in de Randstad en daarom goederenvervoer richting Duitsland van bestaand spoor in het westen halen. De treinen rijden via de Betuweroute, maar een aansluiting met Duitsland ontbreekt. Het ministerie wil het vervoer over bestaand spoor naar Oldenzaal aan de grens leiden. De aanpassing maakt deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).
Noordtak duur
Volgens Mansveld is de aanleg van een Noordtak aan de Betuweroute te duur. Zij berekende dat op tussen de 2 en 4,7 miljard euro. Maar volgens Gelderland, Overijssel en het Havenbedrijf kan het dus veel goedkoper, al blijft een Noordtak wel duurder dan andere mogelijkheden. Maar, zo stellen de drie partijen, het ministerie heeft geen rekening gehouden met kosten voor allerlei extra veiligheids- en leefbaarheidsmaatregelen die noodzakelijk zijn. Aanleg van een Noordtak levert de haveneconomie 62 miljoen euro per jaar aan besparingen op.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De geschiedenis herhaalt zich wederom. Waar hebben we eerder gezien dat voorafgaand aan de go/no go beslissing de belanghebbende partijen met steeds gunstiger exploitatiecijfers en aanlegkosten kwamen? Oh ja, bij de Betuwelijn, de HSL, de Noord-Zuid lijn onder andere. En met hoeveel procent zijn de kosten gestegen toen de go beslissing genomen was: 300, 400, 500%? En achteraf dan weer een parlementaire enquete die iedereen een beetje de schuld geeft en waaruit 'we belangrijke lessen trekken'. Geloof het maar niet!
Zoals Hans inderdaad aangeeft, het is een herhaling van zetten. Dit zal ook weer zo'n nauwelijks gebruikte spoorlijn worden. Veel goederenvervoerders kiezen nu vaak nog voor het conventionele spoor. Dit heeft te maken met de hogere gebruikersvergoeding die betaalt moet worden voor het gebruik van de Betuweroute. Bovendien, ook de Betuwe route had zeker een half miljard goedkoper gekund als men de lijn niet had omheind met afgrijselijke geluidswallen.
Die vorige goederenspoorlijn is aangelegd met het vooruitzicht dat Duitsland daar op zou aansluiten. Die aansluiting is er nog steeds niet. Zolang dat niet het geval hoef je niet eens over een nieuwe lijn te beginnen.
Ach, ach, ach, theorie en praktijk liggen bij deze onderwerpen zo ver uit elkaat.
Toch hebben zij één overeenkomst: het financiële plaatje klopt vaak niet. Laat ons nou toch ophouden over dit soort goedbedoelde vervoersgedachten. Eeens met de vorige schrijvers: voorbeelden genoeg on echt na te denken.
zal eens tijd worden als er een keer in de achterhoek wordt geïnvesteerd , nieuw spoor met gelijk een gehele A18 erlangs is een perfect plan.
Of heeft Den Haag liever een krimp regio !!!
Natuurlijk kan het in 2015 goedkoper het nieuwe tracé N18 is alle gronden reed in handen van de staat.
Het spoor kan er gratis naast worden aangelegd.
http://www.tubantia.nl/regio/achterhoek/voor-ker …
http://www.tubantia.nl/regio/achterhoek/voor-ker …
Noordtak langs A18 en nieuwe N18 is noodzakelijk en wel voor 70 goederentreinen per dag ( 2020 )
Immers daarom legt Minister toch ook de nieuwe N18 aan, om geen vrachtwagens met gevaarlijke stoffen meer door de bebouwde kom hoeven te rijden.
http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/plannen_en_p …
En staatssecretaris heeft dus lak aan omwonende die naast bestaande spoorlijn al heden overlast ondervinden en zij wil dus 70 extra goederen treinen laten lopen.
als er ooit een ramp komt is Den haag meer kwijt dan 1,5 miljard zie de ramp in moerdijk maar eens .