In mei en juni start Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) met uitgebreide tests bij Vaassen en later ook bij knooppunt Valburg. Vorig najaar voerde ECN al een korte test uit langs de A50. Onderzoeker Ernie Weijers: ‘We moeten nog meer onderzoek doen, maar we hebben toen gemeten dat er voor en achter de vegetatie geen verschil is tussen stikstofdioxide van auto’s. Fijnstof neemt wel met tien procent af achter de vegetatie. Nu gaan we een langer en uitgebreider onderzoek doen.’
Onderzoek naar effect groen langs de weg
Niet schrikken en vooral niet stoppen, maar binnenkort staat langs de A50 bij Vaassen een bord waarop wordt gewaarschuwd voor…
Het soort bomen maakt wel een verschil, zegt Weijers. ‘De redenering is dat fijnstofdeeltjes plakken aan kleverige naaldbomen en dat loofbomen de uitlaatgassen inademen. Je zou een mix willen. Een schutting helpt in ieder geval niet, want daarmee verplaats je het probleem. De vervuilde lucht gaat over die schutting heen en komt verderweg aan de grond.’ Gemeenten kunnen hun voordeel doen met het onderzoek van ECN.
Ernie Weijers: ‘Groen kan effectief worden ingezet om de lucht te zuiveren maar wellicht niet op knelpunten in gemeenten. Zo’n knelpunt is bijvoorbeeld een straat met hoge bebouwing en met veel verkeer. Daar moet je eigenlijk géén bomen neerzetten. Zij bevorderen de ventilatie van die straat niet, integendeel. Als je schone lucht wilt, moet je het vooral laten doorwaaien zodat de verontreiniging zich beter verspreidt. Bomen houden wind juist tegen.’