Concurrentie
De Nederlandse Spoorwegen verwijst naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat, waar een wetswijziging in voorbereiding is. ‘Op wetgeving die er nog niet is, kunnen wij ons nog niet voorbereiden. Een nieuwe aanbieder zal ook aan voorwaarden moeten voldoen. Hypothetisch gezien is een internationale aanbieder die een keer per dag van Dortmund naar Amsterdam rijdt geen serieuze concurrent voor ons. Als hij een keer per kwartier wil, is er geen plaats.’
Formeel
Het ministerie spreekt van een “formeel dingetje” en wijst erop dat ook andere Europese landen terechtgewezen zijn. ‘De Europese Commissie wil dat een Europese regel in Nederlandse wetgeving wordt geïmplementeerd. Nederland is wat laat met de implementatie. Het wetsvoorstel ligt inmiddels bij de Tweede Kamer en de verwachting is dat zij deze voor het eind van het jaar behandelen. Het is geen inhoudelijk terechtwijzing, maar een puur formele.’
Termijn
Toch is de Europese wet al op 1 januari 2010 ingegaan en geeft de EC Nederland twee maanden om aan de verplichting te voldoen. ‘Dat de wet er nog niet is, heeft te maken met de snelheid van het proces. We hebben ook nog geen verzoeken van buitenlandse vervoerders binnengekregen. De twee maanden is een reactietermijn. Dat doen we natuurlijk binnen die termijn’, aldus een woordvoerder. Een sanctie bij overschrijding van de termijn, verwacht het ministerie niet.
Capaciteit
Mocht een buitenlandse vervoerder interesse tonen om in Nederland passagiers te vervoeren, dan moet deze eerst om toestemming vragen en een vergunning krijgen. De vervoerder moet dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. ‘Nu zijn er een aantal personenvervoerders in Nederland en op basis daarvan is de capaciteit verdeeld. De NS is concessiehouder. De nieuwe vervoerder zal capaciteit aan moeten vragen en dan zullen we dat zo goed mogelijk honoreren. Als het capaciteittechnisch niet mogelijk is, moeten we daarvoor een oplossing bedenken.’
Nederland moet spoorvervoer sneller openstellen
Internationale treinen mogen binnen Nederland passagiers vervoeren tussen twee stations. De Europese Commissie heeft Nederland eind vorige…
Trefwoorden: Europese Commissie, NS, Verkeer en Waterstaat, treinverkeer, spoormarkt, concessie
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Hehe, eindelijk! Als je ziet hoe NS en NMBS hun grensoverschrijdende HSL verbinding runnen is het niet gek dat de EC ingrijpt. Binnen Nederland zijn al jaren meerdere concessiehouders, vaak buitenlandse bedrijven, actief. Zij doen het prima en realiseren een enorme reizigersgroei. Ook op een aantal grensoverschrijjdende verbindingen (Groningen-Leer, Enschede-Munster, Heerlen-Aken) is dit het geval. Het probleem zit hier op het hoofdspoornet, waar NS nog de monopolist is. Dat wil Brussel nu openbreken.
Tip voor Brussel: als de lidstaten steeds maar geen aandacht besteden aan grensoverschrijdende verbindingen, moet de commissie zelf maar comcessieverlener worden.
Nee, zo word het nog duidelijker voor de reiziger. Van Alkmaar naar Amsterdam met de NS. Van Amsterdam naar Utrecht met DB, van Utrecht naar De Bosch met Veolia, van Den Bosch naar Rotterdam met Syntus....
En, word het dan mischien goedkoper?
Want voor een Fyra 16 euro extra - en dan 25 minuten LATER dan normale treinen aankomen is natuurlijk van de pot gerukt!