Overslaan en naar de inhoud gaan

'Géén Lelystad Airport compenseert stikstof 70.000 huizen'

Volgens samenwerkende actiegroepen staat Lelystad Airport op plaats 20 in de top 100 van piekbelasters.

Lelystad Airport
Lelystad Airport − Shutterstock

Als het kabinet definitief een streep haalt door de komst van vakantievliegveld Lelystad Airport, levert dat stikstofruimte op voor de bouw van 70.000 woningen per jaar. Dat hebben de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) berekend aan de hand van cijfers van het regionale vliegveld. Volgens SATL staat Lelystad Airport op plaats 20 in de top 100 van piekbelasters. De regionale luchthaven zal bovendien nog stijgen op die lijst, want een deel van de berekeningen deugt niet en wordt overgedaan.

Rekenfouten

SATL vertegenwoordigt 25 actiegroepen uit vijf provincies die tegen de uitbreiding van Lelystad Airport zijn. Lelystad zou 45.000 vakantievluchten van het overbelaste Schiphol moeten gaan overnemen. Bij burgers en overheden leven echter zeer veel bezwaren tegen het laagvliegen en de natuur- en milieubelasting die dan ontstaat. Deskundigen van SATL hebben in de loop der jaren al diverse malen (reken)fouten in de overheidsplannen rond Lelystad Airport ontdekt. Zo onderzoekt het Openbaar Ministerie momenteel of er opzettelijk is gesjoemeld met stikstofberekeningen van het vliegveld.

SATL noemt het onverteerbaar dat boeren zich door de stikstofcrisis in hun bestaan bedreigd weten, terwijl het ministerie van Infrastructuur tegelijkertijd doorgaat met het bedenken van manieren om Lelystad Airport te kunnen openen. Zo zou Schiphol gaan inkrimpen en daardoor minder stikstof uitstoten, maar dat is "een waterbedeffect" als Lelystad tegelijkertijd uitbreidt, aldus SATL. De actiegroep zegt maandag in een brief aan de ministers Christianne van der Wal (Stikstof) en Marc Harbers (Infrastructuur) desnoods opnieuw naar de rechter te zullen stappen. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Bakker

Helaas voor de actiegroepen betekent 70.000 huizen ca. 180.000 inwoners extra. Die mensen rijden auto, recreëren, eten en willen ook op vakantie. Er zijn specifieke bronnen van stikstof, die kunnen we voor een deel naar het buitenland verplaatsen, maar overbevolking is de grootste aanjager. We zijn met te veel op de aarde en zeker in dit land. De schade is: gemiddelde ecologische voetafdruk x aantal mensen. Aan beide factoren moet gewerkt worden, ik hoop dat de actiegroepen dat zien. Anders staan zij met hun rug naar de wetenschap. Die 180.000 extra inwoners willen trouwens ook vliegen. Bevolkingsgroei is een autonome aanjager van het vliegverkeer.

Op 17 oktober 2022, 19:45
Ronan Drost

Het bouwen van een huis staat niet gelijk aan het creëren van twee nieuwe inwoners. Het kan ook goed zijn dat hierdoor een inwonend kind de kans krijgt om uit huis te gaan. Dat iemand op de wachtlijst eindelijk een huis kan kopen/huren. Statushouders in een huis geplaatst kunnen worden etc.

Op 20 oktober 2022, 09:58
Hielco Wiersma

Het vliegveld Lelystad lijkt een zeer duur grapje van één van de Kabinetten Rutte.
Ca. 1 miljard euro investeren voor een naar het nu lijkt waardeloze investering. Soms 'rollen er koppen' voor lagere bedragen.

Op 18 oktober 2022, 11:55

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in