Overslaan en naar de inhoud gaan

Topman Prorail wil snellere treinen

De treinverbinding tussen de Randstad en steden als Enschede, Groningen, Middelburg en Maastricht moet een half uur sneller worden.…

De treinverbinding tussen de Randstad en steden als Enschede, Groningen, Middelburg en Maastricht moet een half uur sneller worden. ProRail-topman Pier Eringa vindt dat het kabinet meer oog moet hebben voor het spoor in de provincie, zegt hij in het AD.

Spoorboekloos

In de politieke discussie zou het nu nog vooral gaan over extra treinen in de Randstad en spoorboekloos rijden. Frequentie is volgens Eringa voor het zuiden, noorden en oosten echter veel minder van belang. 'Daar heeft men liever een snelle verbinding met het westen.’ Nu nog is de maximale snelheid op het gewone spoor 140 kilometer per uur, maar als treinen met 200 tot 250 kilometer per uur zouden kunnen rijden en stops worden geschrapt, kan de reistijd op trajecten als Amsterdam-Middelburg of Groningen-Rotterdam soms wel een half uur korter worden. Daarvoor moet het gewone spoor echter wel op de schop en die hele operatie kan al gauw enkele miljarden euro’ s kosten. Dat bedrag kan volgens Eringa over tien tot vijftien jaar worden uitgesmeerd.

Testen

Overigens gaat de NS in de nacht van vrijdag op zaterdag de snellere intercity tussen Groningen, Zwolle en Den Haag testen. De trein slaat onderweg verschillende stations over en rijdt, met 160 kilometer per uur, met een hogere snelheid over de Hanzelijn. Daar wordt nu 140 kilometer per uur gereden. Met deze aanpassingen is de trein een kwartier korter onderweg. Met de test wil de NS bekijken welke aanpassingen nodig zijn om intercity’s sneller te maken.(ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pim Kantebeen

Terecht punt. Ik snap die voorkeursbehandeling van de Randstad niet. Twee van de drie Nederlanders woont niet in de Randstad of in de grote steden. In de Tweede Kamer is dat een constitutionele meerderheid.

Op 1 februari 2019, 09:26
Christian

Vooral zou er ook geinvesteerd moeten worden in de verbindingen tussen de steden buiten de Randstad: Snellere intercity Zwolle-Roosendaal, spoorverdubbeling op de IJssellijn (na 1945 nog steeds niet geheel hersteld), intecitys tussen Enschede en Arnhem en Arnhem en Maastricht.
Als reizigers uit Noord- en Oostnederland naar Brabant en Limburg niet meer via de Randstad hoeven te reizen, levert dat zelfs iet op voor de Randstad!

Op 1 februari 2019, 14:55

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in