Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer verkeersdoden Zuid-Holland, minder in Noord-Brabant

Er vielen 613 verkeersdoden in Nederland in 2017, 16 minder dan in het jaar ervoor, meldt het CBS. De grootste toename was in Zuid-Holland…

Er vielen 613 verkeersdoden in Nederland in 2017, 16 minder dan in het jaar ervoor. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De grootste toename was in het Zuid-Hollandse verkeer, waar het aantal doden met 27 steeg tot 97. In Noord-Brabant viel één dode meer, maar daar betekende dit met 15 doden minder de grootste daling.

Al jaren veiliger

Sinds 1996 is de trend in alle provincies dat het aantal verkeersdoden terugloopt. Wel neemt die daling de laatste jaren af. 'Er is veel gedaan om het autoverkeer veiliger te maken', zegt een woordvoerder van het CBS, 'qua verkeersregels en maatregelen die autofabrikanten nemen. Maar daarmee bereik je wel een soort plafond. Dan stabiliseert het.' Misschien is er met de aanpak van gevaarlijke N-wegen nog iets te bereiken: het kabinet maakte eerder deze week bekend dat het daarvoor extra geld uittrekt.

Meer fietsers dan automobilisten

Het is voor het eerst in Nederland dat er meer fietsers (206) dan automobilisten (201) in het verkeer omgekomen zijn. 'Wij zien dat er veel meer gebruik wordt gemaakt van e-bikes', zegt de CBS-woordvoerder. Bij ruim een kwart van alle dodelijk fietsongevallen betrof het een e-bike. Noord-Brabant en Gelderland hadden de hoogste aantallen fietsdoden van alle provincies, terwijl daar niet het meeste gefietst wordt.

65 jaar of ouder

De vergrijzing van Nederland is te merken: twee derde van alle fietsdoden was 65 jaar of ouder. Het onderzoek gaat om alle doden die vielen op de openbare weg, dus het kan ook om een eenzijdige ongeluk gaan, zoals een val. Het CBS heeft het aantal doden niet vergeleken met het aantal ongelukken.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum

Als (voormalig) verkeersexpert wil ik over dit onderwerp even geen grappen maken. Het aantal verkeersdoden kan veel verder omlaag, als de politie weer actief gaat handhaven op de snelwegen, op bellen achter het stuur, op rijden door rood licht in de stad en door actieve, flexibele controles in de stad op te hard rijden, ook in de avonduren. En direct staande houden en mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheid! Nul is onrealistisch, het leven kent risico's, maar 400 verkeersdoden is gemakkelijk haalbaar met goede wil van politiek en politietop.

Op 1 mei 2018, 09:48

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in