Advertentie
juridisch / Nieuws

Mogelijk VOG-verplichting in strijd tegen paspoortfraude

Van Huffelen vindt het zorgelijk dat zware criminelen 'met kennis van binnenuit' aan valse paspoorten kunnen komen.

23 november 2022
paspoort identiteitsfraude
Shutterstock

Staatssecretaris Van Huffelen (Digitalisering, D66) onderzoekt verschillende manieren om identiteitsfraude met paspoorten tegen te gaan. Zo overweegt ze uitgevende organisaties, waaronder gemeenten, te verplichten te vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) bij het aannemen van nieuw personeel.

Senior Beleidsadviseur Mobiliteit

Publiek Netwerk in opdracht van Gemeente Den Haag
Senior Beleidsadviseur Mobiliteit

Strategisch Adviseur Energietransitie

Publiek Netwerk in opdracht van Gemeente Maasdriel
Strategisch Adviseur Energietransitie

Passende regelgeving

Het hangt nu nog van de organisatie af of er om een VOG wordt gevraagd. Van Huffelen raadt hen aan ‘de VOG altijd onderdeel van hun aannamebeleid te maken’ en kijkt of het met ‘passende regelgeving’ is verplichten. Andere maatregelen waar de staatssecretaris aan denkt zijn een meldplicht voor verdwenen paspoorten en een nauwkeurige administratie van de paspoorten die in een kluis worden bewaard. ‘Ik onderzoek of verplichting van de maatregelen mogelijk en nodig is.’

Zware criminelen

In juli bleek dat tientallen corrupte ambtenaren valse paspoorten aan criminelen leveren. Het gaat om een beperkt aantal, maar het is een structureel probleem. ‘Duidelijk is dat ons reisdocumentenstelsel robuust is en onze paspoorten van hoge kwaliteit’, verzekert Van Huffelen, maar ze vindt het zorgelijk dat ‘dat zware criminelen met kennis van binnenuit op oneigenlijke gronden paspoorten en ID-kaarten kunnen verkrijgen’. 

Functiescheiding afdwingen

Het toezicht moet volgens de staatssecretaris scherper, oftewel inhoudelijker en minder vrijblijvend. ‘Daarvoor zal ik aanpassing van wet- en regelgeving voorstellen.’ Ze wil ook functiescheiding afdwingen, zodat elke medewerker het eigen account moet gebruiken. Voor sommige kleine gemeentekantoren zal dit onwerkbaar zijn en daarvoor zullen uitzonderingen mogelijk zijn, maar die worden tot een minimum beperkt. Voor het einde van het jaar zal Van Huffelen, in overleg met de uitgevende instanties, besluiten hoe functiescheiding kan worden afgedwongen.

Leveranciers

Ook zijn er gesprekken en voorlichting geweest met afdelingen burgerzaken. Met leveranciers wordt er gezocht naar technische manieren om de fraude tegen te gaan: ‘In een gesprek met leveranciers, die gemeenten voorzien van ondersteunende systemen en kennis, is gezocht naar mogelijkheden die op het vlak van ondersteunende systemen van de gemeenten zelf liggen.’

Onderzoek

Opvallend genoeg blijkt uit lopend onderzoek dat bij een kwart van de paspoortaanvragen van de procedure wordt afgeweken. Het zijn niet altijd fouten: ‘Zo is bijvoorbeeld het ’s nachts registreren van uitgegeven paspoorten een gevolg van ict-systemen die dan gegevens verwerken.’ Er zijn natuurlijk vermoedens dat sommige procedurefouten bewust zijn gemaakt, maar hoe dat zit is nog niet duidelijk. ‘Het onderzoek zal eind dit jaar gereed zijn en leiden tot verbetermaatregelen in procedures en aandachtspunten voor voorlichting. De steekproef wordt bovendien uitgebreid naar alle gemeenten.’

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

m.fitskie
Het lijkt op een oplossing voor de bühne. Ik had meer verwacht van een staatssecretaris met digitalisering in de portefeuille. De voorgestelde oplossingen zijn namelijk voor de meeste gemeenten al een gewoonte. En als aan de balie een verkeerde foto op de aanvraag wordt geplakt, dan wordt dit niet opgelost door functiescheiding of een goede kluisadministratie. Zoek liever de oplossingen in goede apparatuur/software. Maak de huidige paspoort-/fotokaartscanners geschikt voor foto vergelijking en voeg er eventueel een camera aan toe. Of vergelijk de foto op het doorgestuurde aanvraagformulier automatisch met de foto's van vorige aanvragen. En stuur bij elke aanvraag ter controle een melding naar de houder van het reisdocument via mijnoverheid.nl, vergelijkbaar met de veiligheidsmelding bij het inloggen bij google. Zomaar een paar voorbeelden van digitale oplossingen. Misschien iets voor de VRS?
Hielco Wiersma
De noodzaak om identiteitsfraude vanuit (gemeentelijke) afgifteloketten tegen te gaan is afhankelijk van de frequentie van dit soort activiteiten. Als deze frequentie te hoog is is het pas tijd om landelijk maatregelen te nemen. Het is de vraag of er überhaupt iets te bedenken valt om dit soort criminaliteit helemaal te voorkomen. Het systeem dat bij de afgifte in ieder geval twee mensen zijn betrokken lijkt nog het beste.
PJ Westerhof LL.M MIM
Sorry, ik moest even bijkomen van het lachen.
Degene die dit verzonnen heeft komt in aanmerking voor 'Ambtenaar van het Jaar´, de 'Loden Loeki', of whatever.

Ik ga niet eens beginnen aan hoe fout dit is! 🤣🤣🤣
Advertentie