Advertentie
financiën / Nieuws

VNG: Aanbestedingswet kost gemeenten zeker 200 miljoen

De VNG is niet blij met de nieuwe aanbestedingswet, zoals die onlangs met amendementen door de Tweede Kamer is aanvaard.

20 februari 2012

De VNG is niet blij met de nieuwe aanbestedingswet, zoals die onlangs met amendementen door de Tweede Kamer is aanvaard. Die leidt tot toenemende lasten voor aanbesteders en dus meer kosten.

Amendementen

Met name enkele amendementen die begin februari door de Kamer zijn aangenomen maken voor de VNG de druiven zuur. Die aanpassingen zorgen ervoor dat er meer regelgeving is gekomen rond aanbestedingen. Met een daaruit resulterende kostenverhoging van 1 procent leidt dat op een totaal inkoopvolume van gemeenten van 20 miljard euro een probleem op van 200 miljoen euro. Dat stelt de VNG in een brief aan minister Verhagen van EL&I.

Harde normen

De frustraties van de VNG spitsen zich toe op de uit augustus 2011 daterende Gids Proportionaliteit waarin de redelijkheid van eisen en voorwaarden bij een opdracht van bepaalde aard en omvang is opgetekend. In een van de amendementen is bepaald dat die leidraad middels een Algemene maatregel van Bestuur (AMvB) in harde normen is omgezet. De VNG achtte haar standpunten al onvoldoende weergegeven in die Gids, en nu die in wettelijke normen omgezet gaat worden, is de balans tussen wetgeving en 'flankerend beleid' helemaal weg.

Overleg

De VNG vindt dat er daardoor volstrekt te weinig oog is voor het belang van gemeenten als opdrachtgevers in aanbestedingen en wil een bestuurlijk overleg met de minister, waarin onder andere financiële compensatie voor de extra kosten ter sprake moet komen.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

jente
Reactie van een ambtenaar die enkele keren per jaar met de effecten van aanbesteden te maken heeft.



Aanbesteden kost veel tijd. Je moet heel precies je eisen benoemen en dat kan bovendien niet op alle aspecten. Mijn indruk is dat aanbestedingen bij gemeenten (door bureau aanbestedingen of centrale inkoop) nogal juridisch en soms theoretisch ingestoken worden. Dit vanuit het het idee dat collectieve inkoop altijd beter is en openbaar aanbesteden altijd goedkoper. Niet dus. Daarom pakt het niet altijd kwalitatief of financieel goed uit op de werkvloer en "op straat".



Tenslotte is ook de kwaliteit op lange termijn (bv kwaliteit straten na 6 jaar) heel moeilijk vast te leggen. Bovendien niet of nauwelijks achteraf af te dwingen. De klus is immers "af"? Kwaliteit op langere termijn -het belang van gemeentes- kan je pas achteraf meten. En is niet alsnog af te dwingen na oplevering. De gemeente moet dan bijspringen als eindverantwoordelijke voor de lange-termijnkwaliteit.



Duur voor gemeentes dus door 1) de extra ambtelijke inzet, 2) trage besluitvorming en grote afstand tot de uitvoering 3) de niet af te wentelen kwalitatieve eindverantwoordelijkheid van gemeentes.



In dit toch al complexe veld van commercieel en algemeen belang vind ik het onbegrijpelijk dat het Rijk zo kan ingrijpen in gemeentelijke verantwoordelijkheden zonder respect voor diezelfde gemeentes die het uit (moeten!) voeren.



Rijksambtenaren en landelijke politici, laat je alsjeblieft niet ringeloren. Let alsjeblieft toch wat meer op het langetermijnbelang van alle burgers/ Nederlandse belastingbetalers. Wees creatief, zorg samen met gemeenten dat het echt werkt, ook voor de burger op straat.



Advertentie