Advertentie
financiën / Nieuws

Rekenfout Financiën kost gemeenten 400 miljoen

Gemeenten dachten op basis van het regeerakkoord spekkoper te zijn. Een herberekening van minister De Jager (Financiën) leert dat ze in 2015 bruto 400 miljoen euro slechter af zijn dan werd voorgespiegeld.

10 november 2010
Startnota
De tegenvaller voor gemeenten blijkt uit het de gisteren naar de Tweede Kamer gestuurde startnota van het ministerie van Financiën. Daarin staat een nadere toelichting van de financiële afspraken uit het regeerakkoord. In het regeerakkoord stond nog zwart op wit dat het accres (lees de groei) van het gemeentefonds in 2015 liefst 3 procent zou zijn. Dat zou neerkomen op een plus van bijna 1 miljard euro.

Fout hersteld
In de herberekening van De Jager is die groei van 3 procent gereduceerd tot 1 procent. In harde euro’s: een toename van slechts 599 miljoen euro. Het ministerie heeft volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) onjuiste cijfers gebruikt bij de berekening van het accres in het regeerakkoord. In de startnota is die fout hersteld.

Nieuw bestuursakkoord
‘Per saldo is het financiële beeld minder gunstig’, aldus de VNG. Het negatieve effect blijkt zich vooral voor te doen in 2015. De koepelorganisatie laat weten dat de aanpassing zeker onderwerp van gesprek zullen zijn bij het overleg met het kabinet over het opstellen van een nieuw bestuursakkoord. Wethouder Jantine Kriens (Rotterdam) reageerde op Twitter als door een wesp gestoken op de correctie. ‘Nog eens 400 miljoen minder naar het gemeentefonds. Denk je alles gehad te hebben...’

Reacties: 15

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bas
Beste ambtenaren.

Dat maakt toch niets uit

Gaan jullie toch gewoon weer lekker wat meer geld van burgers afpakken, en klaar is kees

waarom eigenlijk geen 100 procent belasting? dan kunnen jullie AL het geld dat anderen verdienen over de balk smijten! of zou het dan teveel opvallen... dat jullie, de ambtenarij, DE GROOTSTE MAFFIA VAN NEDERLAND zijn!
hendrik palm / beleidsadviseur concernfinanciën amstelveen
"het negatieve effect blijkt zich vooral voor te doen in 2015 ....."; daar zat in de vorige cijfers ook de bulk van de groei in de vorige cijfers. Hoe makkelijk reken je je rijk met het rijk ?!
Pietje Precies / beleidsmedewerker
Hoe zit het trouwens met de spellingscontrole van BB? Het valt mij op dat er nogal wat grammaticale missers in de teksten voorkomen. Maar wellicht is dit niet de aangewezen plaats om hierover te zeuren...
Baantjerfan
Het door de vorige MP beloofde zoet voor de burger lijkt nu wel bedorven; want wie zal de rekening/het gelag moeten betalen voor de rekenfout die bij de gemeenten neergelegd wordt? Ik weet het, een rethorische vraag met hetzelfde antwoord: DE BURGER.
Gemeenten die al een fikse bezuiniging in hun (meerjjaren)begroting hebben opgenomen, zullen nu wellicht nog meer moeten bezuinigen
H.A.Decker / adviseur.
inderdaad meneer Hans de Bruin u heeft gelijk. Maar let wel "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe".
Conclusie de burger is niet zoet en krijgt dus ook geen zoet. Niet vergeten dat de burger volgens Calvijn in zonde (stout) leeft. Is dat niet de leer van de vorige MP?
rolie groninger / secr.
Zullen we maar eens wachten tot het bestuursakkoord is afgesloten, de mei-circulaire uit is en stoppen met het rondstrooien van allerlei (paniek-)berichten. Regeren is weliswaar vooruitzien, maar liever niet in een glazen bol.
H.C.P. Venema / Beleidsmedewerker Kunst en Cultuurhistorie
Meest opvallend van dit alles is dat de vertegenwoordigers in de Tweede Kamer van het KAPITAAL (banken, aandeelhouders e.d.) nu het land besturen, terwijl de oorzaak van alle ellende door niets meer of niemand minder is veroorzaakt dan juist datzelfde KAPITAAL. Het zicht van de kiezer is blijkbaar uiterst beperkt.....
Meest wrange is nu nog wel dat de rekening van het wangedrag van het KAPITAAL nu wordt gelegd op het bordje van de zwakkeren van de samenleving
Bert Bults / hoofd financiën
Paniek of gejojo in de gemeente begroting m.b.t. de raming van de uitkering Gemeentefonds moet je voorkomen. dit kun door hiervoor eigen beleid te ontwikkelen. Niet elke keer de begroting aanpassen o.b.v. een circulaire of persbericht. Kies de momenten hiervoor zorgvuldig uit en verwerk dan de gesaldeerde plussen en minnen over een bepaalde periode. Een raming in een begroting of tussenrapportage is en blijft namelijk altijd een momentopname.
Euft hensens / contract management
Laten we eerst eens afwachten wat het daadwerkelijk is voordat we in paniek allerlei bezuinigingen gaan doorvoeren die of overbodig of te laag zijn.
Zo zie je maar op het Rijk kun je ook niet aan.
gerard / *
Waare lezers, enkele ieuwkomers in dee regering moetennatuurlijk wél met wat nieuws komen anders nhad men beter nweg kunnen blijven.
Niks mis mee maar wat zijn de gevolgen op langere termijn.
Hebben we lering uit privatisering, oa post, spoor en hoe lang wil men de lijst hebben.
Trek gevolg uit het verleden, was het allemaal wel zo slecht? of slaan we een beetje door?
gerard / *
sorry voor de typefouten maar mijn toetsenbord zat onder een omgevallen glas cola
gr.
gerard
Frans Kuipers / oud statenlid (1992-2007)
Is gemeentelijke herindeling een must, nu de gemeenetelijke financien zo sterk terug lopen? Of is dit een afleidingsmaneuvre om op termijn nog te kunnen bezuinigingen op gemeenten? Of heeft dit niks met dit financieringstekort te maken?
gerard / *
heb zelf de fusie meegemaakt van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg in de provincie ZH
Heeft handen vol geld gekost en nog en heeft tot heden geen enkele toegevoerde waarde gehad. Wél veel geld pompen in goeroes die het allemaal zo goed weten en ook hun geld moeten verdienen.
Teleurstelling voor de inwoners, de ambtenaren (nieuwe funct.waarderingen etc)zelf o.a ondergetende die nu gelukkig met pensioen is maar wél alles heeft meegemaakt in 2006 met die fusie.
Thans wringt deze gemeente zich in alle bochten om het ieder nog een beetje geloofwaardig te laten lijken maar slaan de plank absoluut mis.
V''oor de fusie ging alles goed, een 10 krijg je nooit maar een 8 was niet mis, nú ? nog geen 3, voor men begint kijk dan eerst eens in andere gemeenten die dat traject hebben doorlopen en denk dan nog eens 10x na alvorend e.e.a. op te starten
gerard croon
gerard croon
gerard / *
eh, ik herken iets in dit verhaal, jammer maar is niet anders, nieuwe functies met een fusie en hogere schalen in de top en in de lijn bezuinigen.
Lijkt Den Haag wel, maar die geven toch het voorbeeld?
Bert Bults / hoofd financiën
Paniek of gejojo in de gemeente begroting m.b.t. de raming van het Gemeentefonds moet je voorkomen.
Dit kun je doen door hiervoor je eigen beleid (kaders) te ontwikkelen. Niet elke keer de begroting ad hoc aanpassen o.b.v. een circulaire of persbericht. Kies de momenten hiervoor zorgvuldig uit en verwerk dan de gesaldeerde plussen en minnen over een bepaalde periode.
Een raming in de begroting of tussenrapportage is en blijft namelijk altijd een momentopname.
Advertentie