Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe aanbestedingsprocedure ov Utrecht

De regio Utrecht gaat een andere procedure volgen voor de aanbesteding van het openbaar vervoer.

In de regio Utrecht komt een nieuwe procedure om te bepalen wie vanaf december 2013 het openbaar vervoer daar mag verzorgen. Dat maakte het Bureau Regio Utrecht (BRU), een samenwerkingsverband van negen gemeenten in de provincie, dinsdag bekend.

Commotie
Een eerder gunningsbesluit waarover veel commotie ontstond, is ingetrokken. De huidige vervoerders Connexxion en GVU blijven het vervoer tot december 2013 verzorgen.

Ongeldig
In eerste instantie won Qbuzz de aanbesteding voor het bus- en tramvervoer in de regio. Maar na verschillende juridische procedures bleek de inschrijving van het bedrijf ongeldig, evenals die van concurrent Connexxion.

Concessie

Daarop ging BRU met beide partijen in onderhandeling. Maandag is tenslotte besloten om een geheel nieuwe aanbesteding te starten. Het staat nog niet vast voor hoe lang die concessie zal worden verleend.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum

Zolang er alleen aanbesteed wordt op basis van de laagste prijs en politieke hobbies, zal het klooien en blunderen blijven in het openbaar vervoer. Honderden miljoenen euro's belastinggeld worden verspild. Onlangs weer in Waterland. Een enorme vloot aan pas enkele jaren gebruikte bussen van Arriva staat nu opgeslagen in de garages van Arriva.
Met veel belastinggeld als subsidie worden deze bussen waarschijnlijk verkocht naar Polen. Een groot deel bestaat uit duurzame, Mercedes Citaro gelede bussen. EBS start met een grote vloot nieuwe Scania bussen van Chinese makelij. De belastingbetaler en OV-reiziger mag opdraaien voor deze idioterie. In Haaglanden moesten zonodig aardgasbussen worden aangeschaft. De technische betrouwbaarheid laat te wensen over en de bussen moeten buiten de garages worden gestald vanwege explosiegevaar. Een vloot aan nog goed bruikbare bussen staat afgesteld aan de kant. Waarom hebben wij geen actieve Bond van Belastingbetalers ?

Op 21 december 2011, 02:10

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in