Advertentie
financiën / Nieuws

Financiën gemeente Amsterdam janboel

De dienst Middelen en Control (DMC) is belast met het toezicht op de financiële bedrijfsvoering van de gemeente en verantwoordelijk voor het opstellen van de begroting en de financiën.

26 november 2014

De financiële huishouding van Amsterdam is niet op orde en moet worden gereorganiseerd. Dat is de conclusie van een quickscan bij de ambtelijke dienst Middelen en Control.

Ontoereikend
Met name het management is ontoereikend, zo blijkt uit een quickscan van adviesbureau PwC. Het onafhankelijke rapport komt volgens de NOS woensdag naar buiten. De dienst Middelen en Control (DMC) is belast met het toezicht op de financiële bedrijfsvoering van de gemeente en verantwoordelijk voor het opstellen van de begroting en de financiën.

Miljoenenblunder
Het slecht functioneren van het toezicht kwam aan het licht, toen eind 2013 per abuis 188 miljoen euro aan woonkostenbijdrage werd uitgekeerd aan 9000 mensen, waar dat 1,8 miljoen euro had moeten zijn. Mede naar aanleiding van die miljoenenblunder werd de leiding van de dienst vervangen. Zo pakte een paar maanden geleden de voormalig directeur van DMC al zijn biezen. De PwC-onderzoekers stellen nu dat er nog meer aanpassingen nodig zijn om de financiële huishouding bij de gemeente Amsterdam op orde te krijgen.

Geschrokken
D66-wethouder Udo Kock van Financiën zegt in Het Parool te zijn geschrokken van de uitkomst van de quickscan. 'Het liegt er niet om. Het ontbreekt aan goede aansturing en aan duidelijke werkprocessen.' Met nieuw management, een heldere organisatiestructuur en een duidelijke taakverdeling denkt hij volgend jaar al verbeteringen te kunnen gaan zien.

Debat gemeenteraad
Op 11 december debatteert de gemeenteraad over de problemen bij de financiële huishouding van Amsterdam.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

J.J. Guldemond / Directeur veiligheidsadviesbureau
De uitkomst van de Quickscan verrast mij niet. Door de tijd heen heb ik als ondernemer regelmatig contact met de gemeente Amsterdam. Vaak kwam ik met sommige personeelsleden in contact die blijk gaven niet over hun functiecompetenties te beschikken. Ook gaven zei blijk niet te weten over gemeentelijk beleid.
Dhr. E. Janssen / accountant
Wie of welke accountant heeft daar al die jaren liggen slapen dan? En welke taak cq. rol heeft de Departementale Accountantsdienst van het Ministerie in deze dan? Ben benieuwd hoever de scope van PwC is geweest bij deze onderzoeksopdracht?
Jan
Dat krijg je met die veel te grote en dus onoverzichtelijke en logge gemeenten. Opdelen in zelfstandige gemeenten van maximaal 50.000 inwoners zou ik zeggen.
Tim / Mens
De cultuur is niet goed bij de gemeente Amsterdam. Je mag geen kritiek uiten. Degene die fouten maakt, degene die incompetent is heeft geen probleem; degene die fouten ziet en meldt heeft een probleem. Je wordt dan echt "kaltgestellt" als constateerder/melder van incompetentie en/of problemen. En zo kan zich woekering voordoen bij afdelingen etc. Zie deze afdeling financiën van de Gemeente Amsterdam. Deze geschetste cultuur is met name afkomstig van de PvdA, zij hebben ca. 50 jaar lang Amsterdam bestuurt. En nu voor het eerst niet en je ziet nu langzamerhand de ellende echt naar boven komen. Je hebt hier wel sterke wethouders voor nodig!
Karel
@Tim020. Ditt is gewoon de werking van het Peterprinciple: iedereen maakt net zolang promotie tot hij in een functie komt waarvoor hij niet geschikt is: het incompetentieniveau. Slechts organisaties met voldoende mensen die hun incompetentieniveau nog niet bereikt hebben, draaien nog redelijk. In Amsterdam zitten duidelijk teveel mensen op hun incompetentieniveau. Volgens dat principe is het ook zo dat de zeldzame supercompetenten, die wijzen op tekortkomingen, worden afgestoten omdat die als een bedreiging worden gezien door de incompetente leiding.
henk
En niet alleen in amsterdam is het een janboel. Dat kan ik verzekeren. De wethouder financien is achteraf nooit verantwoordelijk, de accountant wil zijn opdracht niet kwijt dus schrijft op wat de wethouder, gemeentesecretaris of hoofd wil, en de lage salarisnivo,s doen goede mensen vertrekken. Ziedaar.... Een fraaie mix van ziekmakende bacterien die je nooit via een reorganisatie oplost
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
En dan hebben we het nog niet eens over de volgens de Waarderingskamer circa 15 tot 20% te hoge WOZ-taxaties in veel buurten en wijken.
Advertentie