Advertentie
financiën / Nieuws

Meldpunt voor klachten over betalingen door overheid

De overheid staat bekend als wanbetaler, blijkt volgens de ombudsman opnieuw uit recent onderzoek van het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB).

04 december 2013

Ondernemers kunnen klachten over slecht betalende overheden kwijt op een meldpunt van de Nationale ombudsman. Volgens de ombudsman, Alex Brenninkmeijer, zitten (kleine) ondernemers overheids-opdrachtgevers nauwelijks achter de broek aan over achterstallige betalingen. Dat zou onder meer zijn omdat ze ,,de relatie met de opdrachtgever niet willen schaden'', meldt de ombudsman woensdag. Hij doet onderzoek naar de traag betalende overheid.

Wanbetaler
De overheid staat bekend als wanbetaler, blijkt volgens de ombudsman opnieuw uit recent onderzoek van het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB). Hij vindt dat het ,,in de huidige economische situatie'' belangrijk dat ,,betaalgedrag verbeterd wordt''.

Incassokosten
Sinds maart hebben ondernemers de wet aan hun kant bij wanbetalers. Als een factuur binnen 30 dagen niet is betaald, mogen zij de incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Maar hiervan maken volgens Brenninkmeijer dus maar weinig mensen gebruik.

Betalingsmoraal
Volgens het VCMB moeten bedrijven in Nederland gemiddeld 26 dagen op betaling van hun facturen wachten. Vorig jaar was dat nog 32 dagen, wat de hoogste gemiddelde betalingstermijn na de vervaldatum was. In het onderzoek zeggen vier van de tien ondernemers dat de overheid een slechte betaler is en dat de 'betalingsmoraal' dit jaar niet verbeterd is ten opzichte van 2012.

Geld hard nodig
D66-Tweede-Kamerlid Kees Verhoeven is blij dat de ombudsman onderzoek doet. Ondernemers hebben volgens hem niet ,,de luxe'' te kunnen wachten op een trage overheid. ,,Zij hebben hun geld in deze crisis hard nodig. Veel gemeenten, provincies en ministeries betalen facturen nog steeds te laat, maar het kabinet reageert laconiek.''

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Martin / ZZP
Ha, dat had ik heel lang geleden al in de gaten. Je moet er gewoon voor zorgen dat je niet AFHANKELIJK bent van een overheidsinstantie. Dan kun je gewoon eisen dat ze 75% vooruit betalen. En anders geen levering, punt uit. Ga maar iemand anders de pis lauw maken. Trouwens, die zelfstandig ondernemers moeten hun grote mond houden. Als wij van IEMAND last hebben, dan is het wel van zelfstandigen. Wij vragen dan ook eerst: hebt u of uw echtgeno(o)t(e) een eigen zaak? Is het antwoord JA, doei, zoek maar een ander. En het maakt geen flikker uit, of het nolu ee nkapper is, een dokter of een boer, allemaal denken ze dat ze God zijn.



Ik ben niet meer zo gek als vroeger. Al doende leert men. En die egoïsten het deksel op hun neus geven, voelt toch zo lekker.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Pierre
Heeft Brenninkmeijer niets beters te doen dan in deze tijd zijn eigen cluppie steeds groter en belangrijker maken.
Hij begint wel een hoog RADAR-en KASSA-niveau te krijgen.

Hij moet eens hard in de hand durven bijten die hem te eten heeft. Door rijksbezuinigingen wordt immers bij lagere overheden de meeste afbouw van formatie afgedwongen. Aldus zal er steeds meer te klagen zijn over het serviceniveau. Dus is het makkelijk scoren.
En die service wordt overigens overal minder: bij banken, verzekeraars, reisbureaus, telecom. Een paar weken terug zelf een half uur in de wachtstand op een klantenlijn van KPN. Ieder bedrijf bezuinigt.ook op service. En iedereen op de werkvloer werkt zich suf.

Maar teveel politieke leiders nemen geen genoegen met het accepteren van de gevolgen van hun eigen keuzes. En als het ze niet zint verzinnen ze gewoon een wettelijke servicenorm. Alsof iemand op de werkvloer dat iets extra interesseert. Zou hij of zij soms voor de lol een nota laten liggen?
Daar ga ik niet vanuit.

Reorganisaties vergen bij overheden veel tijd. En daar zit wel een verschil met het bedrijfsleven. Daar moet de winkel gewoon open blijven. Overheden zijn nogal met zichzelf bezig. In bedrijven wordt niet te vaak, maar wel gelijk tamelijk heftig gereorganiseerd. Bij overheden zijn er in vijf jaar soms wel twee of drie reorganisaties. Dan is de meneer of mevrouw die een opdracht ergens voor heeft gegeven inmiddels ergens anders terecht gekomen of weg. factuurtje blijft vanwege matige dossiervorming liggen...

Vergunningen komen later, post wordt later afgedaan, nota's worden later betaald. Etc.
brenninkmeijer kan zomaar 200 man extra aannemen.
Die kunnen m.i. beter worden neergezet bij gemeenten om het echte werk gedaan te krijgen.

Overigens opmerkelijk dat politici zich niet afvragen hoe het met betaalgedrag AAN gemeenten zit....
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Advertentie