Advertentie
financiën / Nieuws

Handleiding hoe straffe bezuinigingen Rijk op te vangen

De VNG gaat samen met adviesbureau BMC gemeenten ondersteunen bij het in kaart brengen van bezuinigingsmogelijkheden. Er komt een handboek, een website en een serie regiobijeenkomsten. 'Met plat bezuinigen alleen kom je er niet.'

15 maart 2010

Hoeveel minder rijksgeld gemeenten na 2011 krijgen is nog steeds ongewis, maar dat het veel minder wordt, daarover bestaat bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) geen enkele twijfel. Door eerder gemaakte afspraken met het Rijk, liggen de inkomsten van het Rijk tot en met 2011 vast. Voor de periode daarna is niets afgesproken.

 

‘Door de val van het kabinet wordt het nog diffuser welke kant het uitgaat’, zegt Ton Jacobs. Het kan volgens de financieel specialist van de VNG wel eens september worden, voordat er enige helderheid is welke bezuinigingen gemeenten precies boven het hoofd hangen. ‘En wellicht duurt het nog langer. Het probleem is, je weet niet met wie je in Den Haag afspraken moet maken: er zit niemand meer’, zegt Jacobs.

 

Scherpe keuzes

 

De nieuw te vormen colleges van burgemeester en wethouders ontkomen niet aan het maken van scherpe keuzes, vanwege de teruglopende inkomsten van het Rijk en de lagere eigen inkomsten uit bijvoorbeeld de grondexploitatie. Maar ja, welke keuzes? Laat één ding duidelijk zijn: harde keuzen zijn onontkoombaar met ongetwijfeld ingrijpende en pijnlijke gevolgen, zegt Herrie Geuzendam. De partner van organisatie- en adviesbureau BMC, die samen met de VNG een groot aantal best practises in beeld gaat brengen, haalt er ter verduidelijking een schematische ballenbak bij. In die bak zitten in totaal elf velden, ‘ballen’, waarop een gemeente zou kunnen inzetten.

 

‘Dat kan van zero-based budgetting, het halen van eventuele lucht uit de begroting en het doorlichten van het financiële beleid - wat wij het platte bezuinigen noemen - tot takendiscussies en samenwerkingsmogelijkheden, alles in relatie tot de strategische heroriëntatie die onafwendbaar lijkt’, zet Geuzendam uiteen. ‘Hoe pijnlijk dan ook, gemeenten zullen moeten kiezen.’

 

Jacobs en Geuzendam willen gemeenten helpen met het maken van die keuzes. ‘Niet dat gemeenten het niet zelf kunnen’, zegt Jacobs. ‘Maar bij onze commissie Financiën komen veel vragen binnen. Op de speciale website bezuinigen, die deze week in de lucht gaat, presenteren we voorbeelden waar niet iedereen direct aan denkt. We hoeven natuurlijk niet op te schrijven dat je als gemeente de belastingen kan verhogen.’

 

Lucht

 

Er is volgens Geuzendam soms nog het een en ander te halen met plat bezuinigen. De BMC-consultant en de financieel specialist van de VNG vrezen echter dat het pompen van lucht uit de begroting bij lange na niet voldoende soelaas biedt om de aanstaande korting op het gemeentefonds op te vangen.

 

‘Toch is het zeker goed dat het gebeurt. Als je wilt dat het bestuur scherpe keuzes maakt, is het zeer zinvol om als ambtelijke organisatie te laten zien dat je er zelf al alles aan hebt gedaan. De aanpak van Amsterdam laat dat zien. Daar heeft de organisatie aangegeven dat het met duizend ambtenaren minder kan. Er liggen plannen klaar om de organisatie lean and mean te maken. Kijk, dan schep je als ambtelijke organisatie vertrouwen richting bestuur. En, niet onbelangrijk, je voorkomt dat het bestuur alle bezuinigingen primair wil realiseren door te snijden in de omvang van de organisatie.’

 

Het vernieuwende aan de gezamenlijke inspanning van VNG en BMC zit ‘m volgens Jacobs vooral in het inbedden van de bezuinigingen in een groter verhaal, waarbij rekening wordt gehouden met factoren als krimp, duurzaamheid, vergrijzing én het profiel van de gemeente. ‘Als je een gemeente bent of wilt zijn waar het goed recreëren en wonen is, is het niet handig als je de toeristenbelasting verhoogt om aan het bezuinigingsbedrag te komen’, zegt hij.

 

‘Tilburg is een voorbeeld dat er wat mij betreft uitspringt. Daar heeft het college een bezuinigingsnota gemaakt die aansluit bij de sociale stad die Tilburg wil zijn. Bij de bezuinigingen die mogelijk zijn in de zogeheten vrije ruimte, wordt het sociale terrein zoveel mogelijk ontzien.’

 

Vraagstukken

 

Waar het volgens Jacobs en Geuzendam om gaat is dat gemeenten de noodzaak tot bezuinigen relateren aan de vraagstukken die op gemeenten afkomen, en deze beantwoorden in het licht van de vraag wat voor dorp of stad ze willen zijn en welke positie ze voor de overheid zien. Die vraagstukken kunnen liggen op het gebied van de financiën, de bevolkingsontwikkeling, de positie van de gemeente in de regio en/of de vergrijzing van het personeelsbestand. Vervolgens dient er te worden gekeken naar mogelijke manieren om te bezuinigen.

 

‘Wil je bijvoorbeeld alles zelf blijven doen, of zet je de bedrijfsvoering buiten de deur door samen te werken met andere overheden? Er wordt al een boel samengewerkt, maar onder druk van bezuinigingen verwacht ik een flinke versnelling op dat terrein’, aldus Geuzendam. Kiezen voor een eindplaatje, voor het soort gemeente dat je wilt zijn, impliceert ook kiezen welk type gemeente je níet wilt zijn.

 

Geuzendam: ‘Dat betekent dat je voor pijnlijke keuzes komt te staan. Je moet de burger duidelijk maken wat je niet meer bent. Dat vraagt om ambtelijk en bestuurlijk leiderschap, om bestuurders die een standpunt durven in te nemen waarvan ze geloven dat het goed is voor de gemeente. Ja, dat is ook in dit tijdsgewricht mogelijk. Gerd Leers is een mooi voorbeeld. Hij nam als burgemeester van Maastricht een serie impopulaire maatregelen, bijvoorbeeld ten aanzien van woonwagenbewoners. Maar die staan vervolgens wel op de receptie bij zijn afscheid. Juist dankzij zijn duidelijkheid, genoot hij respect,’ zegt Geuzendam.

 

Versplintering

 

De versplintering als gevolg van de laatste verkiezingen - in veel steden zijn er veel partijen nodig om tot een coalitie te komen - maakt het maken van scherpe keuzes waarschijnlijk niet makkelijker. Geuzendam spreekt in dat verband van het Baron van Münchhausen-effect. ‘Wie is in staat zichzelf uit de modder te trekken? Het is aan het college om stappen te maken. Mijn advies: doe een aantal dingen niet meer en wees daar helder over. Een mooi voorbeeld: veeg als gemeente niet automatisch meer de sneeuw van de stoep. Communiceer dat er ook verantwoordelijkheden bij de burger liggen. De overheid, dat zijn we samen.’

 

Het handboek Bezuinigen is begin mei klaar. Vooruitlopend hierop lanceert de VNG een bezuinigingswebsite: www.vng.nl/bezuinigingen. Vanaf half mei tot medio juni organiseren VNG en BMC regiobijeenkomsten.

 

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

PW / Sr.financieel adviseur
Er zullen ongetwijfeld adviezen uit voortkomen die erg nuttrig zijn.
De expertise van de VNG ook op dit gebied is meer dan logisch de gemeenten houden deze belangenorganisatie immers zelf in stand. Bij de samenwerking met BMC kan qua objectieviteit tenminste een vraagteken worden geplaatst. Terwijl van de VNG zonder meer duidelijk is dat ze de belangen van de gemeenten dienen kan bij BMC een vraagteken worden geplaatst. Uiteindelijk is het een commerciele organisatie die er belang bij heeft dat de externe inhuiur bij de gemeenten op peil blijft. Het was beter geweest als samenwerking was gezocht met een pubieke instelling zoals bijvoorbeeld een universiteit.
T. Baijer / adviseur overheden
Fijn dat de crisistijd een dergelijk thema (opnieuw) op de kaart zet. Over lerend vermogen en kennisuitwisseling gesproken...

VNG wil een prominente rol in de kennisdeling tussen overheden van de grond te tillen via training. Dat betaalt goed en levert positieve aandacht op. Dat scoort alvast op punten.

Als belastingbetaler bent u blij met dit signaal. U wilt namelijk ook niet dat uw overheid (bent uzelf) efficiëntie niet hoog in het vaandel draagt. U betaalt immers en wilt er iets voor terug zien.

Essentieel blijft een controleerbare bestemming van het geld ... Wat is efficiënt dient daarin duidelijk beschreven te zijn. (een meetbaar beoogd rendement en de werkbare stuurinformatie)

Telkens blijkt dat overheden dit niet voldoende serieus nemen (via budget). Dat betekent dat doelen en P&C rapportage bij voorkeur beter leesbaar, controleerbaar moet worden om de gewenste resultaten te kunnen volgen.

Een overheid zal haar activiteiten niet alleen moeten bundelen en mixen met anderen maar vooral beter meetbaar laten werken. Daarna kunt u de boel 'in elkaar schuiven' en organisatorisch vereenvoudigen.

Dus niet belasting verhogen maar rendement door kennis, wie het ook levert.

Zo heeft een Raad ook een beter toezicht. Dit levert u een hoop vertrouwen en mogelijkheden op.
Fred van den Bos / eleidsmedewerker financiën
Het Rijk bezint zich nog over de bezuinigingen. Nog voordat het Rijk heeft aangegeven of en hoeveel de gemeenten moeten bezuinigen, anticipeert de VNG er al op door hierop aan te dringen. Het Rijk zal daar heel dankbaar voor zijn. Al deze vrijwillige bezuinigingen zullen snel worden ingeboekt. Het dan nog resterende tekort zal ook nog deels op de gemeenten worden afgewenteld. En dan kan het Rijk heel onschuldig roepen kijk eens hoe weinig wij vragen van de gemeenten.
E. Klokkenluider / ambtenaar
Ja erg fijn die betrokkenheid van de VNG en het meedenken. Als belangenbehartiger laat de VNG zich tot nu toe niet echt gelden en komt niet verder dan de opmerking dat er “pijnlijke ingrepen worden verwacht”. Op lokaal niveau zijn ze echter onontkoombaar. Gemeenten kunnen zich erop voorbereiden dat de rekening van de crisis, via de gemeenten, keihard moet worden neergelegd bij de burger. 10% bezuinigen betekent voor gemeenten fors snijden in het bestaande lokale voorzieningenniveau op alle terreinen. Zullen de Haagse politici zich opnieuw in onschuld wentelen en de gemeenten de zondebok toespelen zoals ze dat eerder hebben gedaan bij de verhoging van de lastendruk van de gemeenten? Ik ben benieuwd wanneer de eerste Kamervragen worden gesteld en verontwaardigde politici zich beklagen over de a-sociale maatregelen van gemeenten.
hwarm / Hoofd bedrijfsvoering en services
M.i. worden echte structurele bezuinigingen pas gehaald als de lokale overheid bereid is eens echt samen te werken. Op bedrijfsvoeringsgebied liggen ongekende kansen om op een efficiente wijze krachten op specialiteit te bundelen. Hier vloeit natuurlijk wel weer veel werk uit voort voor (externe) adviseurs.
Een eerste proeve van bekwaamheid op het gebied van samenwerking en specialisatie is geprobeerd met de vorming van omgevingsdiensten (RO/Milieu/bouw-en wonen etc.). Hoe daar op gereageerd is en hoe dat momenteel loopt weten we inmiddels. Direct schrappen in taken raakt de burger snel door o.a. afname van kwaliteit of verhoging van lasten; dat ligt (gelukkig) nog steeds politiek gevoelig.
Hans / Adviseur Publieke sector
Hoe paradoxaal en tegelijk inzichtverhogend. VNG laat zich bijstaan door een extern bureau dat voor een belangrijk deel zelf debet is aan de budgetoverschrijdende verspillingen van gemeenten. Als BMC de afgelopen jaren in staat was geweest om gemeenten bedrijfsmatiger te laten opereren, hadden die gemeenten a) nu niet hoeven te bezuinigen en b) zouden de gemeenten nu uitstekend zelf in staat zijn om de tering naar de nering te zetten. Jammer dat ook nu weer de ingesleten paden worden belopen, meer van hetzelfde, opnieuw niet bedrijfsmatig en naar verwachting dus weer geen veranderingen.
HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
Het is miscchien wat kort door de bocht, maar begin eens met al die externe inhuur eruit te doen, levert miljoenen aan besparingen op. Doe tel daarbij nog even op al die miljoenen aan reclameuitingen en zgn. "communicatiedeskundigen op promotionele activiteiten" die zichzelf zo belangrijk hebben gemaakt, want het echte communiceren wordt nog steeds niet gedaan en daar is wel behoefte aan. Vervolgens even terug naar basics, met andere woorden wat is echt nodig om onze maatschappij weer gezond te maken. In ieder geval goede zorg die om de mens draait. Dit betekent niet dat de salarissen van de zorg omhoog moeten, maar dat er af moet van het eigen ondernemerschap in de zorg. Doktoren in eigen dienst, normaliseren salarissen. Geen bonussen van boven de €5.000 wanneer een organisatie onder toezicht staat van de overheid en dat geldt uiteraard ook voor alle overheidsinstanties. Ook de salarissen niet aanpassen omdat de bonussen verlaagd zijn. Het onderwijs laten draaien om de jeugd die onze toekomst is. Ook hiervoor geldt, niet de salarissen van de leraren omhoog, maar écht les gaan geven, zodat de jeugd niet alleen mondiger is, maar ook een bepaalde ontwikkeling doormaakt waarmee de mondigheid ook positief ingezet kan worden. De algemene ontwikkeling laat zeker qua inhoudelijke kennis te wensen over.
Vervolgens laat iedereen die een uitkering ontvangt in ieder geval voor 50% (en dan het liefst voor de middag!) ingezet worden op allerlei vrijwilligerstaken waar binnen onze maatschappij niet in kan worden voorzien vanwege budgetten of anderzijds. Denk hierbij aan wandelen met bejaarden, schoonmaken klaslokalen, schoonmaken speeltuinen etc. etc. etc. We betalen onze jeugd om uit te slapen en om vervolgens na vele jaren te constateren dat ze niet meer voor het arbeidsproces geschikt te maken zijn. Jongens we laten ze VERslapen! De middag kan men dan besteden aan het actief solliciteren en aan het eventueel meedraaien met bepaalde vakgroepen waarin men interesse kan hebben. We betalen al dus zet ze ook in!
Opleidingen die door overheidsmanagers worden gevolgd op mastersniveau of anderzijds die tienduizenden euro's per opleiding kosten, de opleidingscriteria ook hiervoor volgen, m.a.w. nodig voor uitvoering van je werkzaamheden 100% vergoed in tijd (vaste opleidingsdagen) en geld + minimaal 5 jaar in dienst. Behoefte aan groei 50% in geld en eigen tijd (m.u.v. vaste opleidingsdagen). Nu is het vaak zo dat voor het hoger echalon geldt alles 100% + + + en vaak ook nog gekoppeld aan een studiereis naar het buitenland en voor daaronder wordt heel kritisch gekeken terwijl het vaak opleidingen zijn van een anderhalf duizend euro. Rechtsongelijkheid, ooit van gehoord! Besparing: miljoenen!
Hyptheekaftrek tot €500.000.
Het aantal bureaucratische regeltjes/uitzonderingen op uitzonderingen onder de loep!
Meer politie op straat en hogere boetes!
Kilometerheffing, de vervuiler laten betalen - zonder uitzondering!
Gemeenten regionaliseren of centraliseren zodat onvoldoende kennis en 1 is geen wordt tegengegaan.
en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik geef natuurlijk ook graag anderen een gelegenheid om mogelijkheden te bedenken.
Jos van Veghel / crisismanager
Onderwerpen en scenario's verzinnen kan iedereen; maar in eigen beheer doorvoeren en effectief afronden daarvan blijkt moeilijker te zijn dan door enkele reactanten wordt gesuggereerd. Dit zeg ik met enige schroom na actief ingezet te zijn in crisissituaties en bij drie-artikel gemeenten. Oud-minister Van der Stee is er weleens om uitgelachen maar hij gebruikte niet onterechte het begrip "lef"- bestuurlijk en ambtelijk - voor dit soort situaties. Het ontbreken daarvan heeft in het verleden vele miljoenen gekost en gaat in de toekomst naar mijn overtuiging nog veel meer kosten. De vergoeding van effectief ingezette externen is daarbij vergeleken een schijntje.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Met de verkiezingen in aantocht is de TIJD NU RIJP snel plannen te ontwikkelen om de gehele Overheidsorganisatie (Rijk, provincie, gemeente, waterschappen etc) door te lichten op efficiëncy. Onder meer kan worden gekeken naar minder bestuurslagen, kleinere controlerende organen, grotere gemeenten, minder ambtenaren. Hier valt een slag te slaan van minstens 10 à 15%.
Door dáár te bezuinigingen kan een aanzienlijk kleinere aanslag worden gepleegd op het bestaande voorzieningenniveau.
Martien Vromans / directeur Inkoopbureau Midden Nederland
Een uitgelezen kans om professionalisering van de inkoopfunctie te realiseren. Samenwerken op het terrein van inkoop. Bijvoorbeeld zoals Inkoopbureau Midden Nederland (www.IBMN.eu). Een samenwerkingsverband tussen nu nog 9 gemeenten rondom Utrecht. Bundelen van inkooptrajecten en aanbestedingen levert aantoonbaar schaalvoordeel op. Efficiencyslagen door inkoop. Factuurreductie, leveranciersreductie. Slim inkopen. Laat de commerciele kant die de inkoper kan leveren samen met materiedeskundigen optrekken.
R / Sectoradviseur
Laat de mensen, die de tijd hebben om hier ellenlange stukken schrijven over hoe het wel moet, heel snel afvloeien. Dat is efficient.
Eric Delhez / Adviseur
Goed om te zien dat in dit artikel verder wordt gekeken dan alleen "het platte bezuinigen" en dat de aandacht óók wordt gevestigd op de verantwoordelijkheden van burgers. Alleen de zinsnede "De overheid, dat zijn we samen" vind ik niet passend. Ik zou zeggen "De maatschappij, dat zijn we samen". Lijkt een nuance, maar is in mijn ogen fundamenteel. Overheid en burgers staan samen aan de lat voor een leefbare maatschappij, als partners maar wel ieder vanuit zijn eigen rol. En met de nadruk op pártners. Want mede in het licht van dit artikel vind ik dat de inmiddels gebruikelijke positionering van de burger als klánt toe is aan een heroverweging.
Advertentie