Delft is na Amsterdam, Zoetermeer en Den Haag de vierde gemeente die het zogenoemde 14+nummer heeft ingevoerd. De bedoeling is dat alle gemeenten uiteindelijk overstappen op een dergelijk nummer. Daarmee zou de herkenbaarheid onder burgers worden vergroot en voorkomen worden dat ze nog van het kastje naar de muur worden gestuurd.
Nieuw telefoonnummer maakt Delft onbereikbaar
De gemeente Delft heeft problemen met de bereikbaarheid van het nieuwe centrale telefoonnummer 14015. Het nummer dat in januari is…
De bereikbaarheidsproblemen in Delft werden pas in november vorig jaar, aan het eind van het project, duidelijk, zegt programmamanager dienstverlening Ben Janssen. ‘Maar toen bleek dat dit al eerder bekend was bij het rijk. In Amsterdam had het ook al tot problemen geleid.’
Van het overheidsprogramma ‘Overheid heeft Antwoord’ hoorde Janssen dat de problemen medio januari zouden zijn opgelost. Dit bleek echter niet het geval. Voor het gros van de burgers is het nummer bereikbaar, maar vooral de provider Vodafone geeft problemen. Janssen: ‘Nu hebben we van het Rijk harde toezeggingen voor maart.’ Dit jaar is de gemeente nog op het oude nummer bereikbaar, dus de schade is beperkt. ‘Maar het is teleurstellend om mee te maken, we proberen hiermee juist de dienstverlening te vergroten.’
Volgens Lysette Fokké van ‘Overheid heeft Antwoord’ speelt dit probleem bij alle nieuwe nummergroepen die worden geïntroduceerd, ook de 0900-nummers. ‘Door de liberalisering van de telecommarkt zijn de providers niet verplicht die nummers te accepteren.’
De gemeente Amsterdam, die eerder kampte met de bereikbaarheid van het centrale nummer, heeft zelf alle providers benaderd om afspraken te maken. Maar nu is er een landelijke oplossing bedacht. ‘Overheid heeft Antwoord’ is bezig een landelijk platform op te richten, waaraan alle providers zijn verbonden. Gemeenten hoeven op die manier niet meer zelf de providers af te gaan. De verwachting is dat het platform in het tweede kwartaal van dit jaar is gerealiseerd.