Advertentie
digitaal / Nieuws

Gebruik social media door gemeenteraden groeit licht

De meeste gemeenteraden maken nog steeds geen gebruik van social media. Vergeleken met zeven jaar geleden zijn ze online amper actiever.

04 oktober 2022
social media
Shutterstock

Een op de drie gemeenteraden is actief op Twitter. Aanzienlijk minder nog wordt van Instagram gebruik gemaakt. Dat blijkt uit het onderzoek Sociale mediagebruik gemeenteraden Nederland dat in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden is uitgevoerd door de Thorbecke Acadamie.

Burgemeester

Gemeente Nijkerk
Burgemeester

Adviseur Dienstverlening

JS Consultancy
Adviseur Dienstverlening

Stijging

Van de 344 gemeenteraden zijn er 110 actief op Twitter. Er zijn 94 gemeenteraden die een eigen Facebookpagina hebben en 48 gemeenteraden maken gebruik van Instagram. De belangrijkste reden om op social media actief te zijn is om inwoners te informeren over de raadsvergadering en om in contact te komen met inwoners. In vergelijking met een vergelijkbaar onderzoek in 2016 is het aantal gemeenteraden dat op Twitter actief is in absolute aantallen afgenomen van 120 naar 110 gemeenteraden. Maar in verhouding tot het aantal gemeenteraden is er sprake van een stijging: in 2016 was 30,8 procent van de gemeenteraden op Twitter actief, in 2022 gaat het om 31,9 procent van de gemeenteraden. Het aantal gemeenteraden dat actief is op Facebook is gestegen van 50 naar 94.

Participatie

De belangrijkste reden voor gemeenteraden om actief te zijn op social media is volgens de onderzoekers het aankondigen van de raadsvergadering (91,5  procent van de gevallen). Ook worden besproken agendapunten vaak gebruikt (54,3 procent) om inwoners te informeren. De helft van de gemeenteraden gebruikt social media om inwoners kennis te laten maken met raadsleden. Tot slot gebruikt 39,4 procent van de gemeenteraden social media om inwoners mee te laten participeren, in contact te komen met inwoners of om het vertrouwen van de lokale democratie te versterken.

Breda en Dordrecht

De onderzoekers adviseren raden zowel Facebook als Instagram te gebruiken, vooral omdat Instagram een groot bereik heeft onder jongeren. Gemeenteraden die een goed voorbeeld zoeken van met name Faceboek-gebruik krijgen de tip de pagina’s van Breda en Dordrecht eens goed te bekijken. ‘Voor gemeenteraden die nog geen social media gebruiken, is het belangrijk te weten dat je met een inzet van vijf uur per week al heel veel effect kunt realiseren op contact met inwoners’, aldus de slotaanbeveling.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Biemie Janssen
Gaan we straks ook TikTok inzetten voor onze democratische besluitvorming? Waar houdt deze uitholling van de eigen formele en hopelijk goed geredacteerde websites op? Dat een individueel raadslid op persoonlijke titel op social media verwijst naar zijn standpunt en de officiële stukken daarover is prima, maar dat gemeentes deze versnippering van informatie faciliteert blijft een onbegrijpelijke.
Advertentie