Advertentie
digitaal / Nieuws

Urgentie ontbreekt bij belangrijke overstap naar IPv6

Er is bovendien niet voldoende kennis en capaciteit bij overheden om het veiligere protocol goed te implementeren en te hanteren.

22 april 2022
IPv6
Shutterstock

Geen gevoel van urgentie, leveranciers die niet meewerken en geen mogelijkheden om sancties op te leggen. Het zijn enkele oorzaken, volgens het team dat daarbij moet helpen, dat het niet is gelukt de Nederlandse overheid volledig bereikbaar te maken via internetprotocol IPv6. Terwijl die overstap hoognodig is. Bovendien ontbreekt het overheden aan kennis en capaciteit om IPv6 goed te implementeren en te hanteren.

Klantmanager Werk Brabant

BMC
Klantmanager Werk Brabant

Principal recruitment consultant

BMC
Principal recruitment consultant

Sancties

Het ontbreek nog aan ‘voldoende sense of urgency, vooral bij bestuurders en verantwoordelijke managers’, schrijft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De overstap van versie 4 naar versie 6 is urgent omdat IPv6 veiliger is en omdat er met de kortere IPv4-codes te weinig combinaties zijn te maken voor alle apparaten die op het internet worden aangesloten. Om overheden te helpen met de implementatie van IPv6 werd een ondersteuningsteam in het leven geroepen. Dat team stopt nu met de werkzaamheden en somt de verschillende oorzaken voor de achterblijvende implementatie op.

Het gebrek aan een gevoel van urgentie is één oorzaak, maar het ontbreekt ook aan een verplichte centrale registratie van web- en e-maildomeinen. Ook het gedrag van externe leveranciers en serviceproviders zorgt voor problemen: ‘Die stellen hun eigen prioriteiten en hanteren planningen, die niet altijd synchroon lopen met die van hun overheidsklanten.’

De laatste oorzaak is het gebrek aan mogelijkheden om sancties op te leggen wanneer partijen zich niet houden aan hun verplichtingen. ‘Het door de overheid gehanteerde pas-toe-of-leg-uit beleid is bijvoorbeeld alleen werkbaar wanneer alle uitvoerders zich aan de afspraken houden en eventuele verantwoording ook getoetst wordt. Het team heeft de indruk dat op dat punt meer daadkracht noodzakelijk is.’

Dat het gevoel van urgentie ontbreekt, heeft bovendien als vervelend gevolg dat er ‘geen goed uitgewerkte en overheidsbrede visie en beleid’ zijn als het gaat om de ict-infrastructuur van de gehele overheid.

Het ontbreekt organisaties ook aan capaciteit en kennis om IPv6 ‘op een verantwoorde manier te implementeren en te beheren’. Het team adviseert daarom om de dual stack-aanpak te heroverwegen, waarbij IPv4 en IPv6 naast elkaar blijven bestaan. Dat gebeurt ook in China en de Verenigde Staten.

‘IPv6TeamOverheidNL adviseert juist om ernaar te streven om binnen drie tot vier jaar over te gaan naar single stack, waarbij overheidsorganisaties alleen nog maar met IPv6 werken en IPv4 uitfaseren. Daarmee wordt het beheer een stuk eenvoudiger.’

Nagenoeg stilgevallen

Het IPv6-team startte in 2017 kleinschalig en kreeg in april 2021 de opdracht om alle overheden te adviseren en ondersteunen bij implementatie. De opdracht liep tot 31 maart. Het was de afspraak dat alle overheidsorganisaties vanaf 31 december via zowel IPv4 als IPv6 bereikbaar zouden zijn, bij zowel websites als e-maildomeinen.

Overigens concludeerde Forum Standaardisatie in december al dat overheden weinig werk maken van het implementeren van afgesproken informatieveiligheidsstandaarden (wat ze kwetsbaar maakt) en dat de adoptie van IPv6 voor websites en e-mailsystemen het halfjaar ervoor nagenoeg was stilgevallen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie