Advertentie
digitaal / Nieuws

Storingen zorgen voor problemen met StembureauApp

Technische problemen met de StembureauApp zorgden ervoor dat de stempassen handmatig moesten worden gecheckt.

16 maart 2023
Rij voor stembureau Utrecht
Rij voor stembureau in UtrechtANP

Door problemen met de StembureauApp ontstonden er woensdagavond lange rijen bij sommige stembureaus. In Utrecht konden sommige inwoners pas ver na 21.00 uur hun stem uitbrengen voor de Provinciale Statenverkiezingen en de waterschapsverkiezingen.

Projectleider Gebiedsontwikkeling

Publiek Netwerk in opdracht van Gemeente Velsen
Projectleider Gebiedsontwikkeling

Strateeg Gebiedsontwikkeling

Publiek Netwerk in opdracht van Gemeente Velsen
Strateeg Gebiedsontwikkeling

Handmatige controle

De StembureauApp is bedoeld om problemen op verkiezingsdag voor te zijn. Verkiezingsorganisaties hebben met de StembureauApp in realtime inzicht in het verloop van de verkiezingsdag. De app toont onder andere of de stembureaus open zijn, of er nog genoeg stembiljetten zijn en of de stembureauleden aanwezig zijn. Maar door een storing leidde gebruik van de app op de verkiezingsdag juist tot problemen: omdat het niet mogelijk was om de stempassen met de app te scannen, moesten de stempassen lange tijd handmatig worden gecontroleerd.

Snelle camera

De app wordt door achttien gemeenten gebruikt. Het beheer en de regie van de app is in handen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Die laat desgevraagd weten dat al deze gemeenten met de storing te maken kunnen hebben gehad. Gedurende de dag kwam dit omdat de camera de stempas soms zo snel las, dat de stempas een tweede keer werd gelezen voordat de terugkoppeling vanaf de server werd gegeven. Daarop gaf de app dan aan dat de stempas al een keer was gelezen. Dit kwam vooral voor in buitengebieden of locaties met veel beton, waar de camera sneller was dan de verbinding. Het heeft geen effect gehad op de controle of de stempas in het Register Ongeldige Stempassen stond vermeld. Kiezers met een geldige stempas konden gewoon hun stem uitbrengen, zegt VNG.

Serverprobleem

Daarnaast was er in de middag een probleem met de servers. Die bleken hun belasting niet goed op elkaar te kunnen afstemmen. Daarom is op advies van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) overgegaan op het handmatig checken van de stembiljetten. Daarnaast zijn er extra servers ingezet. Daarna kon de app weer worden gebruikt, volgens VNG. Er wordt onderzocht hoe de storingen hebben kunnen optreden. De applicatie zal daarop worden aangepast.

Lange rijen

Het AD meldt dat er om 21.45 uur nog tientallen mensen op meerdere plekken in Utrecht in de rij stonden om hun stem uit te brengen. De stembussen gingen eigenlijk om 21.00 uur dicht, maar deze mensen werden nog wel in de gelegenheid gesteld om te stemmen. De lange rijen werden veroorzaakt omdat het opzoeken van stempasnummers in het papieren Register Ongeldige Stempassen langer duurt dan de app scant. Er zijn ook rijen geweest in gemeenten waar de app niet werd gebruikt, benadrukt VNG, vanwege de grote opkomst en het feit dat het om twee verkiezingen ging, die dubbele handelingen met zich meebrachten.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie